Messerschmitt Me-323

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Messerschmitt Me-323

    MESSERSCHMITT Me-323 GIGANT ciężki samolot transportowy, jeden z największych samolotów II wojny. W trakcie prac nad szybowcem transportowym Me-321 powstała koncepcja przebudowy szybowca w samolot, przez dodanie 4 - 6 silników, wzmocnienie skrzydeł oraz konieczne zmiany wynikłe z użytkowania pierwszych szybowców. W momencie jak okazało się iż do zbudowanych szybowców Me-321 nie ma odpowiednio silnych samolotów gwarantujących bezpieczne holowanie szybowca z obciążeniem. Konstruktor inż. Degel przeprojektował szybowiec. Na jednym z szybowców zabudowano cztery silniki. Podczas prób w marcu 1942 roku samolot z pełnym obciążeniem nie oderwał się od ziemi. W kwietniu 1942 roku oblatano drugi prototyp, napędzany sześcioma silnikami. Po dokonaniu pewnych zmian samolot wszedł do produkcji w wersji Me-323D-1 z 5 osobową załogą. W stosunku do szybowca wzmocniono konstrukcję, zmieniono podwozie dodając układ wielokołowy. Samolot posiadał maksymalny udźwig 12 ton lub 130 wyekwipowanych żołnierzy (czyli kompania wojska) na dwóch pokładach lub 60 rannych na noszach. Wersja Me-323D-6 posiadała mocniejsze uzbrojenie. W 1943 roku powstała wersja Me-323E wyposażona w mocniejsze silniki, była to ostatnia wersja produkowana seryjnie. Powstały jeszcze wersje Me-323F z nowymi silnikami i siedmio-osobową załogą, Me-323E-2/WT wersja eskortowa ze wzmocnionym uzbrojeniem, opancerzeniem do osłony typowych samolotów transportowych Me-323 (załoga 17 osób) oraz Me-323G o większym udźwigu, żadna nie weszła do produkcji. Łącznie zbudowano 212 egzemplarzy wszystkich wersji (część maszyn powstała od zera cześć z przebudowy istniejących szybowców). Samoloty produkowano w dawnych zakładach ZEPPELINA nad jeziorem Bodeńskim


    Pierwsze samoloty trafiły do Luftwaffe w październiku 1942 roku.
    Pierwsze loty bojowe wykonano latając z zaopatrzeniem z Sycylii do Afryki Północnej. Loty z zaopatrzeniem dla Africa Korps określiły granice wytrzymałości samolotu. Latano z beczkami z paliwem, amunicją, uzbrojeniem, żołnierzami. Podczas jednego z lotów powrotnych Me-323 przewiózł 340 żołnierzy, przekraczając limit ładowności o ponad 100%. Loty z zaopatrzeniem do Afryki Północnej okupiono utratą 75 % wykorzystanych samolotów. Samoloty okazały się łatwym celem dla myśliwców alianckich latały stosunkowo wolno i nisko, były mało zwrotne z niewielkim opancerzeniem. imo iż kadłub kryty sklejką lub płótnem po przestrzeleniu łatwo było załatać to trafienie serią po skrzydle i silnikach pieczętowało los samolotu. Kolejną większą operacją zaopatrzeniową były nocne loty do okrążonego Stalingradu. Do końca wojny wszystkie zbudowane samoloty zostały zniszczone w powietrzu a ocalałe w walkach niszczone były na lotniskach w dzień podcza ataków lotnictwa alianckiego

    jako ciekawostke możan dodać iż dzięki potęznym rozmiarom samolot w niespotykany sposób przewyższał wszystkie inne w ekonomii przewozów. Na jeden tono-kilometr zużywano 0,57 l paliwa (w Ju-52 około 1 l paliwa)

    KONSTRUKCJA mieszana, kadłub spawany z rur stalowych ze stalowymi płytami na podłodze, oprofilowany listwami drewnianymi i pokryty płótnem. Skrzydła ze stalowymi dźwigarami, drewnianymi żebrami, kryte na krawędzi natarcia sklejką dalej płótnem, za silnikami kryte blachą. Na skrzydłach lotki i klapy, podwozie stałe dziesięciokołowe oprofilowane wyposażone w hamulce. W tyle kadłuba płoza ogonowa

    NAPĘD Me-323E sześć silników gwiazdowych w układzie podwójnej gwiazdy czternasto cylindrowe Gnome Rhone 14N o mocy po 1140 kM każdy. Śmigła trójłopatowe o zmiennym skoku, oraz osiem silników rakietowych wspomagających start o ciągu po 5,4 kN (łącznie ciąg silników rakietowych około 4000 kG) o czasie pracy 30 sekund

    WERSJA Me-323F silniki rzędowe dwunastocylindrowe chłodzone cieczą Junkers Jumo 211R o mocy po 1340 kM

    UZBROJENIE Me-323D-1 cztery ruchome kaemy MG-15 kal. 7,92 mm oraz dodatkowo w bokach kadłuba miejsca na 6 - 10 ruchomych kaemów piechoty MG-34 kal. 7,92 mm obsługiwanych przez przewożonych żołnierzy.

    WERSJA Me-323D-6 pięć ruchomych kaemów kal. 13 mm

    WERSJA Me-323E-2 dwa działka MG-151 kal. 20 mm w wieżyczkach na skrzydłach, pięć ruchomych kaemów MG-131 kal. 13 mm w kadłubie

    WERSJA Me-323E-2/WT jedenaście ruchomych działek MG-151/20 kal. 20 mm, 4 ruchome kaemy MG-131 kal. 13 mm

    WERSJA Me-323F-1 pięć ruchomych kaemów kal. 13 mm, dwa ruchome działka kal. 20 mm

    DANE wersja Me-323D-1/Me-323E-2/Me-323F

    rozpiętość m 55,00/55,00/55,00
    długość m 28,15/28,15/28,6
    wysokość m 9,60/9,60/9,60
    powierzchnia nośna m2; 300/300/300
    masa własna kg 27 330/29 000/31 400
    masa całkowita kg 43 000/50 500/54 000
    prędkość maksymalna km/h 285/252/260
    prędkość przelotowa km/h 216/208/-
    prędkość minimalna km/h 105/110/-
    wznoszenie m/sek 3,6/4,4/-
    wznoszenie na m 1000
    min,sek -/16,00/-
    pułap praktyczny m 4500/4200/-
    zasięg maksymalny km 1100/1300/950



    Na lotnisku




    W locie



    Me-323 na filmie
    http://www.youtube.com/watch?v=-v79c8C6jRA


    Ostatnio edytowany przez Jacek Waszczuk; [ARG:4 UNDEFINED].
    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET


  • #2
    Myslę że należało by do opisu dodać kilka zdań związanych z lotnikami z Cyrku Skalskiego


    W kwietniu 1943 roku zaopatrzenie walczącego Afryka Korps spoczęło na lotnictwie, przewaga aliantów na Morzu Śródziemnym nie dawała wielkich szans na sukces. 22 kwietnia 1943 roku z Sycylii wystartowało 27 samolotów transportowych Me-323. Osłonę stanowiły myśliwce Bf-109 z JG 27. Brytyjczycy jak co dzień wysłali w powietrze na lot patrolowy myśliwce P-40. W skład grupy jako górne ubezpieczenie leciała grupa 6 polaków ze znanej jednostki PFT (czyli Cyrku Skalskiego) na nieszczęście dla Niemców myśliwce alianckie natknęły się na wyprawę zaopatrzeniową. Ponieważ Polacy latający na lepszych myśliwcach Spitfire Mk-IX mieli za zadanie związać walką niemieckie myśliwce na samoloty transportowe rzuciły się P-40. Zaskoczenie było wielkie a wynik zaskakujący. Załadowane beczkami z paliwem ociężałe Me-323 nie mogły wykonywać uników. A związana przez Spitfire większość osłony nie mogła bezpośrednio wspomóc transportowców. W ciągu kilku minut większość maszyn trafiła do morza a nie do Afryki. Z 27 lecących Me-323 aż 21 trafiło do morza (w całości lub w kawałkach) równocześnie dla polaków był to dzień triumfu, po powrocie, złożeniu meldunków i podsumowaniu przyznano polakom sześć pewnych zwycięstw, bez strat własnych. Było to chyba jedyne w historii spotkanie polskich myśliwców z transportowymi Me-323 w powietrzu mimo iż nie zestrzelono żadnego z nich.
    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

    Komentarz


    • #3
      Do standardu Me 323 WT przebudowano
      Me 323E2
      W.Nr 1272 VM+IT
      W.Nr 1279 SL+HA
      W.Nr 1299 SL+HT
      W.Nr 1298 SL+HT, RL+UE

      Co najmniej jeden Me 323WT operował z lotniska Warszawa Okęcie

      W Warszawie rozbiły się dwa Me 323

      Me323 D-1 RD+QC W.Nr1103 II/KGzbV 323 Rozbił się 24 marca 1943r podchodząc do lądowania na Okęciu.

      Wrak samolotu leżał tuż przy stacji kolejowej Włochy przy ul.Solipskiej 11


      Me323 D-1 DT+IV (C8+BF - X1K ) I./TG 5 został zniszczony przy próbie startu z Okęcia w dniu 22 marca 1944

      Na zdjęciach Me 323 WT w Warszawie oraz Me 323 rozbity w Warszawie
      Załączone pliki

      Komentarz

      Pracuję...
      X