Focke Wulf Fw-190

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Focke Wulf Fw-190

    FOCKE WULF Fw-190 WÜRGER (WÜrger-dzierzba) Myśliwiec jednomiejscowy, najbardziej znany samolot wytwórni. W drugiej polowie lat trzydziestych wytwórnia Focke Wulf rozpoczeła opracowanie nowego samolotu mysliwskiego. Doświadczenia wojny w domowej w Hiszpanii nakreśliły jakimi cechami powinien harakteryzować się nowoczesny mysliwiec. Konstruktor Rudolf Blaser opracował lekki samolot mysliwski o silnej zwartej konstrukcji. W tym czasie wielkoseryjna produkcja myśliwców Bf-109 pochłaniała praktycznie wszystkie zapasy silników rzędowych Daimler Benz, aby rozwiązać problem myśliwiec otrzymał silnik gwiazdowy na który w danej chwili nie było tak wielkiego zapotrzebowania. Prototyp oblatał Hans Sander 1 czerwca 1939 roku z nazwą własną Würger. Mimo iż myśliwiec otrzymał silnik gwiazdowy co w niemczech było ewenementem wykazał się doskonałymi osiągami. Myśliwce w wersji seryjnej Fw-190A przewyższały konkurenta Me-109 osiągami i zwrotnością. W tym czasie zapottzebowanie na mysliwcebyło tak duże iż produkowano równolegle oba typy samolotów. Mimo tego iż samolot posiadał bardzo dobre osiągi twały prace nad modyfikacjami oraz opracoiwano nowe zpecjalizowane wersje. Miedzy innymi powstaje wersja Fw-190B wysokosciowa o większej powieszchni nośnej z ciśnieniową kabiną, wersja Fw-190C wysokościowa z ciśnieniową kabiną i nowym silnikiem (nie weszła do produkcji), Fw-190D wersja z silnikiem rzędowym oraz specyficzną chłodnicą na przodzie kadłuba wizualnie psrawiająca wrażenie iż napędzana jest silnikiem gwiazdowym. Odmiana ta nazywana była w jednostkach długonosa i produkowana wbyła w największej liczbie. Fw-190F wersja szturmowa o powiększym opancerzeniu, Fw-190G wersja bombowa o udzwigu 1800 kg bomb i wydłużonym zasięgu. Samoloty weszły do produkcji w listopadzie 1940
    roku, zapotrzebowanie na samoloty wymusiło iż produkcję licencyjna uruchomiono także w zakładach AGO, Arado i Fieseler, łącznie do konca wojny zbudowano 20001 samolotów
    wszystkich wersji. Po wojnie we Francji zbudowano w zakładach SNCA kolejne 64 maszyny pod oznaczeniem NC-900.

    Pierwsze loty bojowe wykonano we wrześniu 1941 roku nad Kanałem La Manche przez samoloty JG-26 (pułk pod dowództwem pułkownika Gallanda) Pierwszwe walki wprowadziły brytyjczyków w konsternację, Fw-190 przewyższał osiągami wszystkie samoloty brytyjskie. Maszyny były lubiane przez pilotów, były łatwe w pilotażu przy zachowaniu doskonałych osiągów. Dopiero Spitfire Mk-XIV przewyższał Fw-190A prędkością i dorównywał odmianie Fw-190D. 18 września 1941 roku samoloty Fw-190A wzieły udział w pierwszej walce powietrznej ze Spitfire Mk-V. 12 lutego 1942 roku Fw-190 brały udział w osłonie pancerników "Gneisenau", Scharnchorst" i krążownika "Prinz Eugen", podczas tych działań zestrzeliły 42 samoloty przy stracie 3 własnych. Od końca 1942 roku używane były także nad Afryką Północną. Wersja długonosa Fw-190D weszła do walki w 1944 roku. W tym czasie Fw-190 używane były równocześnie do walk ofensywnych oraz obrony rzeszy przed nalotami bombowymi. Samoloty do zwalczania Amerykańskich bombowców, wyposażano w dodatkowe podwieszane zasobniki z działkami. Wersje szturmowe używane między innymi nad "Łukiem Kurskim" do niszczenia czołgów. W starciach z myśliwcami ZSRR przewyższały je prędkością. Próbowano użycia w zespołach Mistel. 1 stycznia 1945 roku mysliwce wzieły udział w ostatniej większej operacji ofensywnej Luftwaffe pod kryptonimem "Herman". Ostatnie loty bojowe wykonano w obronie Berlina na początku maja 1945 roku. Wersją rozwojową mysliwca był samolot Ta-152.

    Wśród pilotów walczących na Fw-190 wyróżnili się między innymi Emil "Bull" Lang 173 zwycięstwa (w tym 18 zwycięstw jednego dnia w październiku 1943 roku), Austiak Walrter Nowotny uzyskał na nim wiekszość z 258 zwycięstw, (w tym
    24 czerwca 1943 roku 10 zwyciestw, był on pierwszym pilotem który uzyskał 250 zwycięstw a ten jubileuszowy samolot zestrzelił 14 października 1943 roku), Erich Rudorfer część z 222 zwycięstw uzyskał na Fw-190. Poza Luftwaffe myśliwce były używane w Czechosłowacji, Francji, Turcji oraz pojedyńcze maszyny w Rumunii, Wielkiej Brytanii i ZSRR

    KONSTRUKCJA duralowa półskorupowa z opancerzonym fotelem pilota, na skrzydłach lotki szczelinowe i klapy krokodylowe wychylane elektryczne, podwozie trójkołowe chowane elektrycznie z hamulcami hydraulicznymi

    NAPĘD WERSJA Fw-190A silnik dwugwiazdowy 18 cylindrowy ze sprężarką BMW-801B-D i urządzeniem MW-50 o mocy (1560-1730 kM, oraz krótkotrwałą 2100 kM z włączonym MW-50) lub silnik BMW-139 o mocy 1500-1870 kM, śmigło metalowe samonastawne trójłopatowe VS-111

    WERSJA Fw-190B śmigło czterołopatowe

    WERSJA Fw-190C silnik rzędowy 12 cylindrowy chłodzony cieczą Daimler Benz DB-603G z turbosprężarką o mocy 1900 kM, śmigło drewniane czterołopatowe Schwarz

    WERSJA Fw-190D silnik rzędowy 12 cylindrowy chłodzony cieczą Junkers Jumo 213A z dodatkowym wtryskiem wody z metanolem (urządzenie MW-50) o mocy krótkotrwałej 2240 kM, śmigło trójłopatowe metalowe samonastawne VDM lub VS-111

    UZBROJENIE Fw-190A-3 2 zsynchronizowane działka MG-151/20 kal. 20 mm w skrzydłach, 2 zsynchronizowane kaemy MG-17 kal. 7,9 mm w kadłubie

    WERSJA Fw-190A-8 2 zsynchronizowane kaemy Rheinmetal MG-131 kal. 13 mm w kadłubie, 4 działka Mauser MG-151/20 kal. 20 mm w skrzydłach, 500 kg bomb

    WERSJA Fw-190D-9 2 zsynchonizowne działka MG-151/20 kal. 20 mm nad silnikiem, 2 kaemy MG-131 kal. 13 mm w skrzydłach oraz bomby lub torpeda lub pociski rakietowe, pod kadłubem można było podwieszań zasobnik z dwoma działkami kal. 20-30 mm

    DANE Fw-190A-8 / D-13 / F-3 / G-8

    rozpiętość m 10,51 /10,51 / 10,51 / 10,51
    długość m 9,10 / 10,19 / 9,10 / 9,10
    wysokość m 3,95 / 3,36 / 3,95 / 3,95
    powieszchnia nośna m˛ 18,30 / 18,30 / 18,30 / 18,30
    masa własna kg 3050 / 3270 / 3398 / ---
    całkowita kg 4272 / 4850 / 5400 / 5200
    prędkość maks km/h 656 / 730 / 634 / 450
    na wysokości m 6300 / 9150 / 5500 / ---
    przelotowa km/h 460 / 500 / --- / ---
    wznoszenie m/sek 17,5 / --- / 10,7 / ---
    wznoszenie min,sek --- / 2,06 / 15,00 / ---
    na wysokość m --- / 4000 / 6000 / ---
    pułap m 11400 / 12500 / 7250 / 7500
    zasięg km 1035 / 750 / 615 / 1125
    maksymalnie km 1470 / --- /--- / ---






    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET


  • #2
    Dzięki za świetny opis, jak zreszta zwykle Jacku )

    Swoją drogą piękna maszyka, z tego co wiem jest albo są kończone prace nad jednym latajacym egzemplarzem )
    Sekta różowego arbuza

    O lotnictwie i nie tylko - http://www.boaedon.pl
    Promując akrobację - http://kolumber.pl/g/76769-Szlakiem%...ji%20lotniczej[/b]

    Komentarz


    • #3
      Dzięki jeśli chodzi o latający egzemplarz to coś słyszałem tylko nie zapamiętałem żadnych szczegółów. Wiem na bank że ruszyła budowa samolotów Jak-3 oraz Me-262. Jedną z róznic są dzisiejsze silniki oraz pewne zmiany w wyposażeniu
      Pozdrawiam
      Jacek

      Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

      Komentarz


      • #4
        A nie wiesz Jacku czy był on może produkowany w zakładach Focke Wulfa w zakładach na Poznańskich Krzesinach?
        A może wiesz jakie inne samoloty były tam produkowane?
        Pozdrawiam
        Jan Skorwider

        Don't forget, jet noise is the voice of freedom!

        Komentarz


        • #5
          Latający egzemplarz długonosego FW 190 D12 (żółta 10-tka) znajduje się w Champlin Fighter Museum USA - Arizona. O ile pamiętam egzemplarz ten został odnaleziony w Norwegii i odrestaurowany do stanu latającego.
          Pozdrawiam
          Adam N.

          Komentarz


          • #6
            Szkoda że za oceanem a nie gdzieś w Europie bo może była by szansa na fotki w locie
            Pozdrawiam
            Jacek

            Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

            Komentarz


            • #7
              W Europie, Australii i Nowej Zelandii latają repliki FW 190 w skali 1:2
              Oto linki do zdjęć:
              http://www.airliners.net/open.file?i...0665261&size=L
              http://www.airliners.net/open.file?i...1298768&size=L

              Pozdrawiam
              Adam N.

              Komentarz


              • #8
                Hehehe...przekomicznie to wygląda!
                Some mornings "SCRAMBLE" has nothing to do with eggs.

                Komentarz


                • #9
                  Janku z tego co wiem to na Krzesinach były produkowane Focke-Wulf-y Fw-190 a także swoją historię związaną z tym miejscem ma inny niemiecki samolot Focke-Wulf Ta-154 Moskito.
                  Patrz m.in. prototyp Ta-154V9
                  Więcej w linku poniżej:
                  http://www.samoloty.ow.pl/str420.htm
                  Pozdrawiam
                  Adam

                  Komentarz


                  • #10
                    Dzięki Marauder ciekawy artykuł
                    Pozdrawiam
                    Jan Skorwider

                    Don't forget, jet noise is the voice of freedom!

                    Komentarz


                    • #11
                      pozwolę sobie poszerzyć historię tej maszyny
                      http://www.aviationcorner.pl/readart...article_id=117
                      http://www.aviationcorner.pl
                      http://www.teleobiektyw.com

                      Komentarz


                      • #12
                        http://www.avsim.su/f/documentary-mo...a-4-17022.html

                        Учебно-ознакомительный фильм для летчиков советских ВВС.
                        DZIEŃ BEZ LOTNICTWA TO DZIEŃ STRACONY

                        Komentarz


                        • #13
                          Turecki historyk przekonuje, że pod dawną bazą lotniczą w Kayseri w samym centrum Turcji ukryto po II wojnie światowej 50 myśliwców Focke Wulf 190. Maszyny leżą rozłożone na części i zawinięte w nasączone olejem szmaty, co chroni je przed korozją. Samoloty importowano z nazistowskich Niemiec.

                          Historyk lotnictwa jest zdania, że samoloty da się złożyć i uruchomić. Problemem są jedynie urzędnicy, którzy blokują jego wnioski o prace wydobywcze. Pomoc w negocjacjach zaoferowały już władze muzeum Hisart w Stambule. Jeżeli samoloty faktycznie zakopano w Kayseri, do tamtego muzeum trafiłyby pierwsze egzemplarze.

                          "50 myśliwców stacjonowało w bazie Kayseri. Gdy przyszło do niszczenia, pilotom i mechanikom żal było świetnych maszyn. W tajemnicy rozmontowali je i zakopali w taki sposób, by nie rdzewiały - tłumaczyUluhan Hasdal"

                          Na początku II wojny światowej Turcja grała na dwie strony. Swoich pilotów szkoliła w Wielkiej Brytanii, ale samoloty kupowała w III Rzeszy. Po dwóch latach negocjacji w 1943 roku tureckie siły powietrzne otrzymały 72 sztuki eksportowej wersji lekkiego, bardzo zwrotnego myśliwca FW-190A3.

                          Samoloty te w służbie pozostały przynajmniej do 1947 roku. Potem Turcja miała je zniszczyć - tego oczekiwali Amerykanie w zamian za pomoc w ramach Planu Marshalla.

                          http://www.o2.pl/artykul/chluba-luft...7923512935041a
                          Pozdrawiam
                          Adam

                          Komentarz


                          • #14
                            No niezła informacja byleby nie okazał się to "złoty pociąg". Może by sie dało złożyć parę latających oryginałów. Zdaje się, że nie ma żadnego latającego. Współczesne repliki z chińskimi silnikami albo powojenna hiszpańska produkcja.

                            Komentarz

                            Pracuję...
                            X