De Havilland Mosquito

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • De Havilland Mosquito

    DE HAVILLAND DH-98 MOSQUITO, SEA MOSQUITO w 1939 roku Ministerstwo Lotnictwa z這篡這 zam闚ienie na lekki samolot bombowy zdolny przenosi 1000 funt闚 bomb (oko這 450 kg) oraz mie zasi璕 2400 km. In篡nier R. E. Bischop i in. C. L. Walker opracowali dwumiejscowy lekki samolot bombowy z t r騜nic i nie posiada on stanowiska strzelca ogonowego oraz zbudowany by z drewna. U progu II wojny 鈍iatowej konstrukcja drewniana uchodzi mog豉 za totalny archaizm. W zwi您ku z tym konstruktorzy spodziewaj帷 si tego i samolot jeszcze przed oblotem przegra rywalizacj z konkurencj, zmieni這 przeznaczenie samolotu na maszyn rozpoznawczo bombow. Latem 1940 przyst徙iono do budowy prototyp闚, szansa na produkcj by豉 r闚nie nik豉 jak przed rokiem. Pierwszy prototyp zosta oblatany i okaza這 si 瞠 zak豉dane osi庵i zosta造 potwierdzone przez prototypy. Aby rozwia niepewno軼 dow鏚ztwa szefostwo zak豉d闚 zaprezentowa這 por闚nanie osi庵闚 Mosquito z seryjnym my郵iwcem Spitfire. Mosquito okaza si maszyn szybszo o 30 km/h od samolotu my郵iwskiego po czym wykonano wi您ank akrobacji w ko鎍u pilot fabryczny zaprezentowa kilka fig鏎 akrobacji z jednym silnikiem wy陰czonym. Lody zosta造 prze豉mane, podpisano kontrakt na dostaw Mosquito.
    Pierwsz odmian seryjn by model PR MK-I (fotorozpoznawczy) nast瘼nie powsta造 wersje Mk-IIF (my郵iwska dzienna), Mk-IINF (My郵iwska Nocna wyposa穎na w Radar AI), Mk-IIIT by wersj szkolno treningow wyposa穎n w zdwojone sterownice. Najliczniej budowan odmian by豉 wersja Mk-VIFB mysliwsko bombowa. Mk-VIII poprawiony nocny my郵iwiec z poprawion wersj radaru. Mk-VIII PR wersja rozpoznawcza, Mk-IX B wersja bombowa wysoko軼iowa. Mk-XII my郵iwiec dzienny i nocny, Mk-XIII NF nocny my郵iwiec wysoko軼iowy, Mk-XV NF nocny my郵iwiec, Mk-XVI B wersja bombowa, Mk-XVI PR rozpoznawczy, Mk-XVII my郵iwiec z ameryka雟kim radarem, Mk-XVIII wersja szturmowa do zwalczania okr皻闚 i czo貪闚, wersja Mk-XIX wysoko軼iowa wyposa穎na w radar, najszybsz wersj by nocny my郵iwiec Mk-XXX NF, TR-33 Sea Mosquito by wersj pok豉dow do bazowania na lotniskowcach, przeznaczona do atak闚 torpedowych. Po wojnie powsta造 odmiany PR-34 (wersja ratownicza do poszukiwania rozbitk闚), TR Mk-37 wersja morska z poprawionym wyposa瞠niem, TT-39 holownik r瘯aw闚, Mk-38B by豉 to ostatnia wersja bombowa. ㄠcznie zbudowano 7781 egzemplarzy wszystkich wersji w zak豉dach macierzystych oraz w zak豉dach Standard, Percival oraz Airsped. Dodatkowo 1032 samolot闚 zbudowano w Kanadzie w filii zak豉d闚 De Havilland i 108 samolot闚 zbudowano w Australii w filii zak豉d闚 De Havilland.

    Pierwsze samoloty trafi造 trafi造 do u篡tku 13 lipca 1941 roku Wykonuj帷 loty bojowe nad Europ. W nast瘼nym roku trafi造 do walki nad Afryk p馧nocn, Morzem 字鏚ziemnym oraz na Daleki Wsch鏚 Pierwsze zwyci瘰two na Mosquito odnosi G. Ashfield ze 157 Dywizjonu RAF 23 maja 1942 roku. Na Mosquito walczyli mi璠zy innymi John Cunningham odni鏀 20 zwyci瘰tw w tym 19 noc, Peter Wykeham-Barnes 15 zwyci瘰tw, F/O N. E. Reeves 14 zwyci瘰tw.

    Na my進wskich wersjach Mosquito odniesiono oko這 600 zestrzele oraz zestrzelono oko這 600 pocisk闚 V-1. W lotach bombowych samoloty u篡wano g堯wnie do niszczenia niewielkich lecz wa積ych cel闚. Samoloty u篡wano tak瞠 w roli Pathfainder闚 przed wyprawami noicnych bombowc闚. Do ko鎍a wojny kilkana軼ie samolot闚 u篡wano jako maszyny kurierskie do przewozu przesy貫k na trasie Wyspy Brytyjskie - Szwecja jako maszyny linii BOAC. Jako ciekawostka mo積a doda 瞠 na du瞠j wysoko軼i ponad 10 000 metr闚 Mosquity by造 szybsze od ka盥ego niemieckiego mysliwca. W RAF samoloty u篡wa造 dywizjony brytyjskie a tak瞠 australijskie, kanadyjskie, Polskie (305 Dywizjon Bombowy i 307 Nocny Dywizjon Mysliwski). Po II wojnie samoloty trafi造 do innych pa雟tw
    mi璠zy innymi w Australii, Belgii, Chinach, Czechos這wacji (pod oznaczeniem B-36), Dominikanie, Francji, Izraelu, Jugos豉wi, Kanadzie, Norwegii, Nowej Zelandii, RPA, Szwecji, Turcji, USA oraz w ZSRR. Ostatni oryginalny lataj帷y samolot zosta rozbity podczas pokaz闚 w Barton 21 lipca 1996 roku, obie osoby za這gi zgine造.

    Do dzi istnieje kilka samolot闚 zdatnych do lotu lecz s to maszyny rekonstruowane z cz窷ci innych samolot闚.

    KONSTRUKCJA drewniana p馧skorupowa, kryta modyfikowan sklejk (sklejka-
    -balsa-sklejka), skrzyd豉 kryte sklejk oklejone p堯tnem, na skrzyd豉ch lotki i klapy, wersje pok豉dowe posiada造 p豉ty sk豉dane do g鏎y, podwozie tr鎩ko這we chowane hydraulicznie wyposa穎ne w hamulce

    NAP犵 2 silniki rz璠owe 12 cylindrowe ch這dzone ciecz Rolls Royce Merlin

    WERSJA Mk-II silniki Merlin o mocy po 1460 kM

    WERSJA Mk-XIII silniki Merlin 25 lub 72, 鄉ig豉 tr鎩這patowe De Havilland Hydromatic samonastawne

    WERSJA Mk-XXX silniki Merlin 76 lub 113 o mocy po 1535 kM

    UZBROJENIE WERSJA Mk-II 4 dzia趾a British Hispano kal. 20 mm, 4 kaemy Colt Browning kal. 7,62 mm

    WERSJA Mk-VIII 4 dzia趾a kal 20 mm

    WERSJA Mk-XVIII dzia趾o Tse-Tse kal. 57 mm


    DANE WERSJA Mk-I PR

    rozpi皻o嗆 m 16,51
    d逝go嗆 m 12,29
    wysoko嗆 m 4,64
    powierzchnia no郾a m2 42,70
    masa w豉sna kg 7570
    masa ca趾owita 8851 kg
    pr璠ko軼 maksymalna km/h 614
    pr璠ko軼 przelotowa km/h 410
    wznoszenie m/sek 14,5
    pu豉p m 10 363
    zasi璕 km 3507
    pu豉p m 10363
    zasi璕 km 3507


    _______________________


    fotka
    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET


  • #2
    Cudowna, legendarna maszynka ze sklejki, uwielbiana przez pilot闚, niesamowicie uniwersalna, u篡ta w wielu misjach specjalnych. Zach璚am do bli窺zego zapoznania si z t konstrukcj a przede wszystkim z opisami jej bojowych dziej闚 (tak瞠 z udzia貫m polskich pilot闚). To b璠zie naprawd pasjonuj帷a lektura.
    Mi這郾ik awiacji zafascynowany fotografi

    Komentarz


    • #3
      Szczera prawda, wed逝g dzisiejszej terminologii Mosquito otrzyma by przydomek KULTOWY. Nie wykluczone 瞠 po 鈍i皻ach wyl康uje tu kolejny plik z gar軼i informacji na temat dzia豉lno軼i bojowej.

      ___________________

      Pozdrawiam i dosy豉m 安i徠eczne 砰czenia

      Jacek Waszczuk
      Pozdrawiam
      Jacek

      Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

      Komentarz


      • #4
        A tak samolot prezentowa si na filmie
        http://www.patricksaviation.com/videos/cpasley/3183/
        Pozdrawiam
        Jacek

        Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

        Komentarz


        • #5
          Mia貫m wielk przyjemno嗆 ogl康ania tej wspania貫j maszyny na pokazach Flying Legends w Duxford 13 lipca 1996 roku. W pokazach tych obok kilkudziesi璚iu samolot闚 z II WW uczestniczy tak瞠 P-38J Lightning "California Cutie" w barwach 55th Fighter Squadron, 20th Fighter Group. W niedziel 14 lipca, w drugim dniu pokaz闚 - samolot ten uleg katastrofie, pilot zgin掖.
          Tydzie p騧niej podczas pokaz闚 rozbi si De Havilland Mosquito.
          Fatalna czarna seria katastrof warbirds w 1996 roku.

          Pozdrawiam
          Adam N.

          Komentarz


          • #6
            Jeszcze jeden film

            http://pl.youtube.com/watch?v=-cb6SmK_c2g&feature=related
            Pozdrawiam
            Jacek

            Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

            Komentarz


            • #7
              A tak prezentuje si w RAF Museum w Londynie

              http://www.boaedon.pl/galeria/displa...album=47&pos=3
              Sekta r騜owego arbuza

              O lotnictwie i nie tylko - http://www.boaedon.pl
              Promuj帷 akrobacj - http://kolumber.pl/g/76769-Szlakiem%...ji%20lotniczej[/b]

              Komentarz


              • #8
                Marzenie termita.
                Pozdrawiam
                Adam

                Komentarz


                • #9
                  W czwartek 27 wrze郾ia na lotnisku Ardmore odby si pierwszy po o鄉iu latach lot samolotu de Havilland Mosquito KA 114. W chwili obecnej jest to jedyny na 鈍iecie egzemplarz maszyny w stanie lotnym. Po prezentacji w miniony weekend samolot zostanie rozebrany i wys豉ny do jego w豉軼iciela w Virginia Beach.

                  http://lotniczapolska.pl/Mosquito-KA-114-oblatany,26619
                  DZIE BEZ LOTNICTWA TO DZIE STRACONY

                  Komentarz


                  • #10
                    Przy okazji ciekawe muzeum w Anglii
                    http://www.dehavillandmuseum.co.uk/Images.html
                    Pozdrawiam
                    Adam

                    Komentarz

                    Pracuję...
                    X