Wieści dotyczące bezzałogowców

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • marianello
    rozpoczął temat Wieści dotyczące bezzałogowców

    Wieści dotyczące bezzałogowców

    Ponieważ nie ma takiej kategorii, proponuję wrzucać wszelkie newsy o bezzałogowcach do tego wątku.

  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Nie lada rewolucja

    Departament Obrony USA poinformował o udanej próbie działania roju mikro-bsl.

    Departament Obrony USA zamieścił informację o przeprowadzeniu udanej próby działania roju autonomicznych bezzałogowych statków latających klasy mikro Perdix. Testy zrealizowano 25 października ub.r. na poligonie China Lake w Kalifornii, z udziałem specjalistów ze Strategic Capabilities Office i Naval Air Systems Command.

    Podczas próby 3 samoloty wielozadaniowe Boeing F/A-18F Super Hornet zrzuciły na poligon 103 mikro-bsl. Rój zademonstrował następnie zdolność do wspólnego podejmowania decyzji, lotu w zmiennej formacji i samonaprawy. Jak stwierdził dyrektor SCO William Roper, bezzałogowce Perdix nie są pojedynczymi samolotami, których lot został wcześniej zaprogramowany. To organizm, współdzielący ośrodek decyzyjny i przystosowujący się do warunków działania. Każdy Perdix utrzymuje łączność ze wszystkimi pozostałymi bsl w roju. W roju bezzałogowców nie ma lidera i dlatego jego skład może zwiększać się lub zmniejszać w dowolny sposób.

    Październikowa próba miała na celu pokazanie zdolności użycia zespołu małych, niedrogich i autonomicznych bsl do wykonania misji, realizowanych poprzednio przez duże załogowe statki powietrzne. Zdaniem Ropera nie oznacza to jednak, że bezzałogowe zastąpią całkowicie człowieka. Człowiek zawsze będzie jednym z elementów łańcucha decyzyjnego, ale urządzenia autonomiczne będą podejmowały decyzje szybciej i lepiej podkreślił William Roper.

    Perdix został opracowany przez studentów Massachusetts Institute of Technology. W 2013 personel MIT Lincoln Laboratory zmodyfikował go dla potrzeb wojska. Masa bsl to 290 g, długość kadłuba 16,5 cm, a rozpiętość 30 cm. Bezzałogowiec rozwija prędkość 74-110 km/h i może utrzymywać się w powietrzu przez 20 min. Oprogramowanie Perdixa wciąż jest unowocześniane. Używane obecnie bsl to już 6. generacja konstrukcji.

    Pierwsze próby bsl Perdix przeprowadzono w bazie Edwards w Kalifornii we wrześniu 2014. Rok później, podczas ćwiczeń Northern Edge na Alasce, odbyło się ok. 90 testów bsl tego typu nad lądem i wodą. W trakcie jednego z nich operował rój liczący 20 Perdixów.

    Ubiegłoroczne próby wykazały też, że Perdix, skonstruowany z elementów dostępnych na rynku cywilnym, jest odporny na działanie przeciążeń powstających w wyniku odpalenia go z samolotowego wyrzutnika flar przy prędkości Ma0,6 w temperaturze 10°C

    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=21316&q=bsl


    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Usterki techniczne, a nie błędy operatora to główna przyczyna wypadków dronów - wynika z badań naukowców, które opublikowano w magazynie "Aerospace".

    To pierwsze tego typu badania przeprowadzone na świecie. Naukowcy przyjrzeli się 150 wypadkom cywilnych dronów odnotowanych na całym świecie w latach 2006-2016. Okazało się, że 64 proc. z nich nastąpiło na skutek usterek technicznych.

    Zdaniem jednego z autorów badania, dr. Grahama Wilda z australijskiego RMIT University w Melbourne, analizy wskazują, że należy zwracać większą uwagę na wymagania techniczne dotyczące dronów. Naukowiec wskazuje również na obowiązkowe raportowanie wszystkich incydentów lub wypadków, tak aby w przyszłości wykluczyć usterki.

    "Zrozumienie, co stało się z dronami, nawet tymi, które nie spowodowały urazów u ludzi czy zniszczeń nieruchomości jest kluczowe w celu poprawy bezpieczeństwa" - powiedział dr Wild.

    Według wcześniejszych badań opublikowanych również w "Aerospace" w większości przypadków to przerwana komunikacja między pilotem a dronem przyczynia się do katastrof. Dlatego naukowcy sugerują, aby drony wyposażyć w mniej awaryjne systemy komunikacyjne stosowane w samolotach. W ten sposób możliwe byłoby ograniczenie liczby wypadków - uważa dr Wild.

    Naukowcy wskazują, że problemem są obecne regulacje prawne. Drony ważące poniżej 25 kg nie muszą posiadać specjalnych certyfikatów, jedynie pilot, w niektórych krajach, powinien legitymować się odpowiednią licencją. Jednak i takie, mniejsze urządzenia mogą spowodować zniszczenia.

    http://dlapilota.pl/wiadomosci/pap/n...ypadkow-dronow

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    http://logistyka.wnp.pl/drony-z-gliw...199_1_0_0.html

    Zostaw komentarz:


  • Jacek Waszczuk
    odpowiedział(a)
    U nas jeszcze nie miałby zajęcia ale za jakiś czas

    Zostaw komentarz:


  • Woj Tas EPWR
    odpowiedział(a)
    doobre

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Tokijski sposób na niechciane zabawki

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Zakończono próby bezzałogowego statku latającego GEOMONITOR, przeznaczonego do monitorowania i obserwacji wałów przeciwpowodziowych.

    Próby w locie nowego, polskiego bezzałogowego statku latającego GEOMONITOR, zostały przeprowadzone na terenie i pod nadzorem Instytutu Lotnictwa w Warszawie. To pierwszy bezzałogowiec w świecie, który został skonstruowany do monitorowania i obserwacji wałów przeciwpowodziowych.

    Bsl GEOMONITOR zaprojektowało polskie konsorcjum naukowo-przemysłowe złożone z trzech przedsiębiorstw – Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu, Przedsiębiorstwa Badań Geofizycznych i OPEGIEKA. Bezzałogowiec został stworzony przede wszystkim z myślą o analizie obiektów inżynierii lądowej, m.in. monitorowania stanu wałów przeciwpowodziowych. Bsl powstał w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na monitorowanie infrastruktury lądowej wywołane coraz liczniejszymi niepożądanymi zjawiskami atmosferycznymi, obserwowanymi nie tylko na obszarze Polski, lecz także całej Europy – tłumaczy Grzegorz Putynkowski, wiceprezes zarządu CBRTP.

    Pierwszy lot bezzałogowca miał miejsce na terenie i pod nadzorem pracowników Instytutu Lotnictwa w Warszawie, 13 września br. Projekt, przygotowany na zlecenie Konsorcjum, wykonało polskie przedsiębiorstwo ADACO, które ma 50% praw własności do koncepcji. Pozostałe prawa są w posiadaniu Konsorcjum. Żadne z kilkunastu międzynarodowych przedsiębiorstw nie było w stanie zaoferować nam statku powietrznego o wymaganych parametrach eksploatacyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu ceny ograniczanej dostępnym budżetem. Dopiero ADACO zaprezentowało nam ofertę akceptowalną zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym – mówi Grzegorz Putynkowski.

    Bezzałogowiec GEOMONITOR ma 10 m średnicy. W jego konstrukcji połączono cechy tradycyjnego aerostatu o soczewkowatej powłoce, napełnianej helem, z wielowirnikowcem. Jego maksymalna masa startowa to 300 kg. Umożliwia przenoszenie sprzętu badawczego o masie nawet do 110 kg. Bezzałogowiec jest napędzany 2 silnikami spalinowymi Simonini o mocy 33 KM każdy. Stateczność zapewniają mu 4 silniki elektryczne NTM o mocy 5,5 kW każdy. Dzięki nim możliwe jest zachowanie statecznego położenia przestrzennego bsl z dokładnością do 10 cm, co jest wynikiem bezprecedensowym. Obecny zasięg prototypu bezzałogowca to około 50 km, ale może on być znacząco zwiększony, w zależności od wyboru silników.

    W procesie projektowania i testów bsl zidentyfikowano jego dodatkowe możliwości, co pozwoli na wykorzystanie go w wielu innych obszarach. Ruszyły już prace nad wersją bezzałogowca o średnicy 3 m. Dzięki optymalizacji masy i doborowi wyposażenia Konsorcjum zamierza dostosować bezzałogowiec, do pogrzeb cywilnych, jak i wojskowych. Większy zasięg i udźwig oznacza zdolność do wykonywania zadań obserwacji granic, lotów rozpoznawczo-zwiadowczych i lotów rozpoznawczych podczas akcji ratowniczych. W planach są także wersje z wyposażeniem przydatnym w drogownictwie w procesach planowania i monitorowania jakości wykonania dróg krajowych i autostrad, a także do nadzorowania stanu infrastruktury energetycznej. W ostatnim przypadku analizowane są możliwości zasilania akumulatorów silników elektrycznych bezpośrednio z sieci energetycznej.

    Absolutną nowością bezzałogowca jest konfiguracja wirników i układ sterowania lotem, które w połączeniu z aerostatem dają niespotykane dotąd parametry sterowności i udźwigu. To bezsprzecznie jedyne takie rozwiązanie na świecie – mówi Grzegorz Putynkowski. Wyposażenie pokładowe bsl w konfiguracji do monitorowania stanu wałów powodziowych stanowią kamery termowizyjne i antena konduktometryczna (o masie powyżej 70 kg) zaprojektowana przez CBRTP. System informuje operatora o strukturze podłoża gruntowego, co z punktu widzenia oceny stanu badanego obiektu jest niezwykle istotne. Antena zainstalowana w bezzałogowcu, w przeciwieństwie do klasycznych urządzeń konduktometrycznych, działa w bardzo szerokim paśmie częstotliwości. Bezzałogowiec jest prosty w eksploatacji, może sterować nim tylko jedna osoba – operator z uprawnieniami lotniczymi. Natomiast do monitorowania wałów potrzebny jest także operator aparatury geofizycznej.

    CBRTP spodziewa się dużego zainteresowania bezzałogowcem, ponieważ nie istnieją konkurencyjne rozwiązania mikro-aero-geofizyczne wyspecjalizowane w realizacji tego typu misji. Jego potencjalni nabywcy to przemysł i administracja publiczna na całym świecie. Bezzałogowiec powstał w ramach projektu dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.4 Wsparcie projektów celowych.

    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=17707

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Wczoraj (16.02.2015) upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę bsl klasy taktycznej krótkiego zasięgu i mini dla WP. Do konkursu zgłosiło się 5 chętnych.

    Jak informuje MON, wczoraj upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę 12 zestawów bezzałogowych statków latających klasy taktycznej krótkiego zasięgu (kryptonim Orlik) i 15 zestawów bsl klasy mini (kryptonim Wizjer). Do Inspektoratu Uzbrojenia MON wpłynęło 5 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Złożyły je następujące podmioty:

    - Konsorcjum: Polska Grupa Zbrojeniowa S. A. w Warszawie (lider konsorcjum), PIT-RADWAR S. A. w Warszawie, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie;
    - Wojskowy Instytut Łączności w Zegrzu;
    - EADS PZL Warszawa-Okęcie S. A. w Warszawie;
    - WB Electronics S. A. w Ożarowie Mazowieckim;
    - Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia w Zielonce.

    MON planuje, że ocena złożonych wniosków nastąpi do końca bieżącego miesiąca. O wynikach dokonanej oceny wykonawcy zostaną poinformowani na piśmie.

    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=15676

    Przy okazji http://www.i3to.wp.mil.pl/plik/file/...ych_w_SZRP.pdf

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Lot nEUROna w formacji

    "Koncern Dassault poinformował o przeprowadzeniu próbnych lotów formacji złożonej z bezzałogowego statk, samolotu wielozadaniowego Rafale

    i odrzutowca klasy biznes Falcon 7X. Wyczynu takiego dokonano po raz pierwszy w świecie.

    Niezwykły lot odbył się 20 marca i trwał 1 h 50 min. Biorące w nim udział statki powietrzne zrealizowały patrol nad Morzem Śródziemnym, którego zasięg wyniósł kilkaset km.

    Zaplanowanie lotu samolotów o tak różnych osiągach było poprzedzone wnikliwą analizą. Konieczne było dokładne ustalenie punktów oczekiwania, dołączenia do formacji, a następnie wykonywania wspólnych manewrów, z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania aerodynamicznego. Dodatkowym utrudnieniem były zakłócenia elektromagnetyczne spowodowane koniecznością utrzymywania łączności pomiędzy bezzałogowcem i stacją naziemną, kierującą jego lotem.

    Co więcej, w powietrzu nie znajdowały się tylko wspomniane na wstępie nEUROn, Rafale i Falcon 7X. Obok nich leciały również dwa samoloty obserwacyjne, na pokładzie których znajdowała się aparatura rejestrująca, fotografowie i kamerzyści"

    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=13224
    Video http://tv.dassault-aviation.com/The_...X-1078-en.html

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Jacek, bojowe bsl-e dopiero raczkują a od czegoś trzeba zacząć.

    Z nowości podobno powstał polski bsl-z napędem wodorowym
    http://www.pb.pl/3589711,10390,polac...-dron-na-wodor

    Zostaw komentarz:


  • Jacek Waszczuk
    odpowiedział(a)
    Znakomite zapowiedzi i planowana użyteczność współczesnych bsl-i ma się pięknie do tego jak widza to piloci uderzeniowi. Polecam książkę "Viper pilot F-16" w kilku zdaniach skutecznie sprowadzana na ziemię możliwości bojowe bsl-i

    Prace prowadzą do poprawienia możliwości bojowych lecz na obecnym stanie techniki podczas walka w środowisku nasyconym środkami obrony plot wysyłani bsl-i to jak podnoszenie kolejnych tarcz strzelniczych

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Niedawno oblatano brytyjskiego uderzeniowego bsl-a Taranis, takiego odpowiednika nEUROn-a i X-37.

    Przy okazji ostatnio pojawiły się informację o rumuńskim bsl-u jednak nie uderzeniowym.
    Kształt robi wrażenie http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=12783
    http://www.resboiu.ro/imagini-suplim...al-arca-space/

    Zostaw komentarz:


  • Marauder
    odpowiedział(a)
    Dania kupuje od Armenii BSL-e

    "Dania podpisała z Armenią umowę w sprawie zakupu bezzałogowych statków latających Krunk (Żuraw). Będą one używane do obserwacji pól uprawnych.

    Wartość transakcji nie została ujawniona, podobnie jak liczba zakupionych bezzałogowców. Wiadomo tylko, że Krunki będą produkowane na licencji w Danii. Wstępne porozumienie zakłada wytwarzanie 10 bsl miesięcznie.

    Krunk jest konstrukcją nową. Pierwsze informacje na jego temat pojawiły się w czerwcu 2011. 3 miesiące później bsl został zaprezentowany publicznie, podczas parady z okazji 20. rocznicy odzyskania niepodległości przez Armenię.

    Maksymalna masa startowa wykonanego z kompozytów Krunka wynosi 60 kg. Długotrwałość lotu to 5 h. Bsl może wzbić się na wysokość 5400 m, jednak zwykle nie przekracza 4500 m. Prędkość przelotowa wynosi 150 km/h.

    Wyposażenie obserwacyjne znajduje się w głowicy, zabudowanej pod kadłubem. Dane wywiadowcze (filmy lub obrazy) przekazywane są w czasie rzeczywistym jednostkom artylerii i jednostkom specjalnym. Krunk może też kierować ogniem artylerii. Inne przeznaczenie to misje porządku publicznego"

    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=11640

    Zostaw komentarz:

Pracuję...
X