Wieści dotyczące bezzałogowców

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Wieści dotyczące bezzałogowców

    Ponieważ nie ma takiej kategorii, proponuję wrzucać wszelkie newsy o bezzałogowcach do tego wątku.

    DOŁĄCZ DO AVIATION.NET.PL NA FACEBOOK. NONSTOP TROPIMY LOTNICZE INFORMACJE.

  • #2
    Bsl bez transferu technologii

    za altair.com.pl

    http://www.altair.com.pl/start-4735

    Izrael przerwał rozmowy o budowie na terenie Rosji wytwórni bezpilotowców. Kontrakt, związany z transferem nowoczesnych technologii, miał być wart 300 mln USD.

    Informacje o problemach w rozmowach IAI i Elbitu z Rosoboroneksportem pojawiały się już od pewnego czasu. Na decyzję władz Izraela, które zakazały koncernowi dalszych pertraktacji, wpłynęło polepszenie stosunków między Rosją, a krajami Bliskiego Wschodu uznawanymi za wrogów Izraela, w tym Iranem i Syrią. Prawdopodobnie miała też miejsce interwencja Waszyngtonu.
    Rosja wcześniej kupiła od IAI 12 bsl za 53 mln USD (Rosja kupiła izraelskie bsl za 50 mln USD). Są to bezpilotowce starszych typów, w tym Bird-Eye 400, I-View Mk 150 i Searcher II. Dostawy pierwszych systemów mają rozpocząć się we wrześniu br. Pod koniec maja podpisano dodatkowy kontrakt, na 15 bsl za ok. 100 mln USD.
    Po podpisaniu kontraktu, Rosoboroneksport rozpoczął rozmowy o uruchomieniu w Rosji produkcji nowocześniejszych bezpilotowców. W grę wchodziło przekazanie przez Izrael technologii m.in. nowego bsl Heron TP. Kontrakt dotyczący dostaw bsl miał być wart 300-400 mln USD, a sama wytwórnia ok. 200 mln USD. Po kilku miesiącach rozmów okazało się, że Tel Awiw uznał podpisanie nowej umowy za potencjalnie niebezpieczne. Przekazane technologie mogłyby bowiem trafić do wrogów Izraela na Bliskim Wschodzie.
    Tel Awiw zaniepokoiło zaktywizowanie kontaktów Rosji i Syrii, w tym sprzedaż 2-3 zestawów rakiet balistycznych Iskander-E. Problemem jest też kontynuowanie rozmów na temat dostaw do Iranu systemów przeciwlotniczych S-300PMU1, wynikających z kontraktu podpisanego w 2005 (Zamrożone dostawy S-300 do Iranu). Miałyby one osłaniać irańskie instalacje jądrowe. Przeciwko temu protestują także USA, które naciskają na Izrael, by chronić wrażliwe technologie zbrojeniowe. Tym bardziej, że część z nich pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.
    Izrael próbował w ostatnim okresie polepszyć swe stosunki z Rosją. Decyzja o zamrożeniu rozmów o budowie wytwórni bsl może oznaczać, że ta polityka poniosła porażkę. Dla FR oznacza zaś konieczność poszukiwania nowoczesnych technologii potrzebnych do budowy bsl w inny sposób i w innych krajach.
    Na trwającym właśnie forum Technologie i budowa maszyn 2010 pierwszy wiceminister obrony Władimir Popowkin poinformował, że latem zostanie wybrany rodzimy producent, który będzie odpowiadać za dostawy bezpilotowców dla sił zbrojnych. Powstanie też specjalny ośrodek, w którym będą badane bsl przeznaczone dla armii rosyjskiej. Według Popowkina armia poszukuje zarówno bezpilotowców rozpoznawczych, jak i wskazujących cele.

    DOŁĄCZ DO AVIATION.NET.PL NA FACEBOOK. NONSTOP TROPIMY LOTNICZE INFORMACJE.

    Komentarz


    • #3
      Supernowoczesne samoloty przy naszej granicy!

      Białoruskie firmy zbrojeniowe opracowują modele nowych samolotów bezzałogowych. Niezależny białoruski ekspert wojskowy informuje, że małe samoloty bezzałogowe już znalazły się na wyposażeniu białoruskiej armii.
      Aleksander Alesin pisze, że na niedawnej wystawie zbrojeniowej "Milex-2011" która odbyła się w Mińsku zaprezentowano prototyp większego samolotu bezzałogowego o nazwie "Grif-1" . Ma on długość 3,5 metra i wysokość jednego metra. Maszyna ta może przelecieć do 100 kilometrów. Przewiduje się, że w całości będzie produkowana z krajowych części. W prototypie zaprezentowanym na wystawie silnik pochodził z Niemiec.
      Białoruscy specjaliści pracują również nad większym samolotem bazzałogowym o nazwie "Czibis" czyli "Czajka", który w powietrzu może znajdować się ponad 7 godzin.
      Alesin pisze, że białoruska armia prowadzi już przygotowania do eksploatacji takich maszyn. Na lotnisku "Osowcy" w okolicy miasteczka Biaroza w obwodzie brzeskim - a więc niedaleko polskiej granicy - sformowane zostało centrum przygotowań i eksploatacji samolotów bezzałogowych.

      Komentarz


      • #4
        ... więc może dodam od siebie że nasz dzielny kraj również posiada bezzogowce (posługuje się różnymi skrótami: UAV, BSP lub BSR) typu ORBITER może nie jest to klasa PREDATORA ale też mamy
        Trwają też prace nad zakupem czegoś większego ale to jeszcze trochę potrwa gdyż jest teraz na etapie określania wymagań taktyczno - technicznych.

        Aktualnie mamy prawdopodobnie, bo nie jestem pewny nazewnictwa, jeden dywizjon BSP w Mirosławcu składający się z dwóch eskadr BSP. Wszystko to należy do Wojsk Lądowych, a podlegają pod Pruszcz Gdański bo tam była ich pierwotna lokalizacja.

        Naturalnie Wojska Specjalne mają również BSP na wyposażeniu ale już nie tak skomasowane w jednym miejscu jak Wojska Lądowe
        http://stratus.spotter.com.pl

        Pozdrawiam
        Jurek

        Komentarz


        • #5
          O polskich bsl w Mińsku Mazowieckim

          "Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) zaprezentował powstające w ITWL, Instytucie Lotnictwa (IL) i na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej (MEiL PW) polskich bezzałogowych statków latających (bsl).

          Do mińskiej 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego na zaproszenie dyrektora ITWL dr hab. inż. Ryszarda Szczepanika przybyło kilkudziesięciu zaproszonych gości, w tym Szef Sztabu Generalnego generał Mieczysław Cieniuch, członkowie parlamentarnych Komisji Obrony, przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz dowódcy Wojsk Lądowych, gen. broni Zbigniew Głowienka, i Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski, bez którego przychylności prezentacja w dowodzonej przez płk. pil. Roberta Kozaka 23. BLT nie byłaby możliwa. Nie zabrakło reprezentantów uczelni i przedsiębiorstw współpracujących z ITWL, w tym WB Electronics, Teldatu, Unitronexu czy Selexa.

          Dyrektor Szczepanik szczególnie mocno akcentował fakt, iż potencjał istniejących jeszcze polskich przedsiębiorstw, uczelni czy instytutów lotniczych powinien być przez państwo w sposób należyty wykorzystany i jednym z rokujących największe szanse powodzenia jest właśnie stworzenie kompleksowej polskiej rodziny bsl, przeznaczonych do zastosowań militarnych, paramilitarnych i cywilnych. Generał Cieniuch poparł starania polskiej nauki i przemysłu rozwijania tych technologii i produktów, na które stać MON i budżet państwa.

          Spotkanie stało się także okazją do prezentacji tworzonej przez Andrzeja Frydrychewicza i prof. Zdobysława Goraja (MEiL) koncepcji bezpilotowego samolotu rozpoznania taktycznego z możliwością wykonywania uderzeń bronią kierowaną, czyli PW-151 Kusy, zdolnego do osiągania prędkości maksymalnej 260 km/h (na 3000 m) i pozostawania w powietrzu do 24 h. PW-151 byłby ok. 1,5-2 razy większy niż prezentowany Samonit i miałby możliwość przenoszenia aparatury rozpoznawczej o masie do 80 kg i/lub 2 pocisków kierowanych (w koncepcji ppk AGM-114 Hellfire). Masa startowa wynosić miałaby 570-700 kg (w tym do 250 kg paliwa, 120 kg uzbrojenia, 80 kg aparatury rozpoznawczej). Miałby być napędzany 2 silnikami pchającymi Limbach L550E (50 KM każdy). PW-151 powstać mógłby w ramach postulowanego konsorcjum, złożonego z ITWL, PW, IL, WAT, WZL Nr 2 oraz Zakładów Mechanicznych Metal-Master. Koszt programu, który obejmować miałby budowę demonstratorów (struktura do badań statycznych, aparat załogowy, aparat bezzałogowy – docelowy) oraz ich próby, miałby wynieść ok. 55 mln zł. Nieoficjalnie wiadomo, iż rozważane jest także stworzenie podobnego aparatu w oparciu o opracowane na MEiL PW szybowce, w tym PW-6

          Istotnym elementem spotkania na lotnisku 23. Bazy była prezentacja w powietrzu dwóch aparatów latających: mini-bsl Nietoperz oraz demonstratora lekkiego taktycznego bsl, PW-141 Samonit (w trzeciej odmianie, ze śmigłami pchającymi; jego próby realizowane są od 2009). Powstały one, odpowiednio, w ITWL i w spółce Aerodes (szefem zespołu konstruktorów jest Andrzej Frydrychewicz, twórca Kruka, Orlika oraz koncepcji Skorpiona) pracującej wraz z Wydziałem MEiL PW (Aerodes działa na terenie PW, w ścisłym związku z Zakładem Samolotów i Śmigłowców Wydziału MEiL).

          Drugą niespodzianką było zaprezentowanie innego projektu, powstającego w ramach konsorcjum ILot, ITWL i WZL-1. Mowa o dużym bezzałogowym śmigłowcu ILX-27 o masie startowej 1100 kg i masie użytecznej do 300 kg. Aparat miałby być przeznaczony do wsparcia pola walki (nad lądem i morzem), wykonywania misji rozpoznawczych, ewakuacyjnych ale także uderzeniowych. Ma mieć prędkość maksymalną ok. 215 km/h, prędkość wznoszenia 10,36 m/s, pułap praktyczny 4230 m, zasięg obliczeniowy 441,71 km. Ma być napędzany silnikiem Lycoming IO-540 o mocy 260 KM. Projektem kieruje prof. dr inż. Kazimierz Szumański. ILX-27 zapewne bazuje na doświadczeniach zdobytych podczas prac nad nieco mniejszym śmigłowcem IL IS-2. Zgodnie z zapewnieniami twórców, zamknięta prezentacja ILX-27 nad poligonem w Wicku Morskim miałaby być przeprowadzona w połowie 2012.."

          Więcej http://www.altair.com.pl/start-6542-s:3
          Pozdrawiam
          Adam

          Komentarz


          • #6
            Prezentacja nEUROn-a

            "W zakładach Dassault Aviation 20.01.2012r odbyła się prezentacja prototypu bezzałogowego samolotu uderzeniowego nEUROn. Pierwszy lot planowany jest w ciągu kilku miesięcy.

            Na prezentację przybyli przedstawiciele pionów zakupów wojskowych resortów obrony (z reguły w randze wiceministrów) lub ich przedstawiciele, łącznie z 6 państw: Francji, Grecji, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji i Włoch. Obecni byli też przedstawiciele przedsiębiorstw, uczestniczących w programie, odpowiednio – oprócz francuskiego Dassault – HAI, EADS-CASA, RUAG, Saaba i Alenii Aermacchi.

            NEUROn rozwijany jest od 2003, w oparciu o doświadczenia zebrane przy budowie demonstratora Dassault Aviation AVE-D, pierwszego latającego, bezzałogowego samolotu, wykonanego w technologii stealth, a stworzonego na Starym Kontynencie.

            Budowa pierwszych elementów – aluminiowych wręg kadłuba – rozpoczęła się w październiku 2008, zaś w styczniu ubiegłego roku Szwedzi dostarczyli kadłub samolotu. Zgodnie z obowiązującym od 2009 nowym harmonogramem prac, oblot samolotu planowany był na marzec 2012. W trakcie dzisiejszej uroczystości ujawniono jednak, że termin ten został przesunięty na połowę roku. W najbliższym czasie rozpocząc się testy silnika Rolls Royce/Turbomeca Adour 941.

            Charles Edelstenne prezes Dassault Aviation, poinformował również, że planowany jest 2-letni program prób w locie. Ma być on realizowany na terenie Francji, Włoch i Szwecji. W jego trakcie zostaną zbadane charakterystyki lotne, własności stealth, działanie uzbrojenia powietrze-powierzchnia, systemów przesyłu danych i współdziałanie z załogowymi statkami powietrznymi.

            Celem programu nEUROn jest osiągnięcie przez kraje europejskie zdolności do produkcji bezzałogowych samolotów bojowych. W pierwszym rzędzie maszyn uderzeniowych, a w dalszej perspektywie czasu również samolotów myśliwskich"

            http://www.altair.com.pl/start-7331-s:3
            Pozdrawiam
            Adam

            Komentarz


            • #7
              Szwajcarzy kupują bsl Centaur

              "Przedstawiciele Aurora Flight Science (AFS) poinformowali wczoraj, że szwajcarska agencja zamówień wojskowych stanie się pierwszym odbiorcą bsl Centaur, opartego o Diamonda DA42.

              AFS jest spółką, realizującą prace badawczo-rozwojowe na rzecz amerykańskich odbiorców wojskowych i cywilnych, specjalizując się w konstrukcjach bezzałogowych. Przedsiębiorstwo brało np. aktywny udział w rozwoju RQ-4 Global Hawk. Było również autorem tak wyjątkowych konstrukcji, jak elektryczny bsl Sunlight Eagle, a obecnie rozwija, na zlecenie CENTCOM (amerykańskiego dowództwa strategicznego, odpowiedzialnego m.in. za rejon Bliskiego Wschodu), Oriona o planowanej długotrwałości lotu 120 h.

              Centaur nie jest aż tak niezwykły. Powstał na bazie doskonale się sprzedającego, 4-osobowego Diamonda DA42. Ten zaprojektowany w Austrii i produkowany w USA samolot napędzany jest oszczędnymi silnikami diesla, zbudowany został z lekkich kompozytów i charakteryzuje się imponującą doskonałością aerodynamiczną. Wszystkie te cechy zapewniają mu duży zasięg, cechę kluczową dla rozpoznawczych bsl. Nic więc dziwnego, że został wykorzystany, nie tylko przez amerykańską AFS, ale także izraelską Aeronautics Defense Systems, która dwa lata temu oblatała opartego na nim Dominatora 2.

              Amerykanie zdecydowali się jednak na pozostawienie możliwości lotów z pilotem, czyniąc z Centaura bardziej wszechstronną konstrukcję. Przygotowanie do przejścia z jednego do drugiego trybu lotu zajmuje dwóm technikom 4 h pracy. W założeniu Centaur ma być platformą, która ze względu na pokaźne wymiary kadłuba i duży udźwig, jest w stanie wykorzystywać szerokie spektrum urządzeń, montowane zgodnie w wymogami użytkownika. W przypadku pilota i ładunku o masie ok. 200 kg, długotrwałość lotu wyniesie 6 h, a promień działania ok. 550 km. Wartości zwiększą się odpowiednio do 25 h i ponad 1800 km w trybie bezzałogowym i z masą urządzeń rozpoznawczych nie większą niż 90 kg.

              Pierwszym użytkownikiem samolotu będzie Armasuisse, szwajcarska agencja zamówień wojskowych, która kupiła jeden egz. dla własnego centrum testowego. Będzie wykorzystany jako platforma dla badań lotów bsl w cywilnej przestrzeni powietrznej.

              Szwajcarzy mają długoletnie doświadczenie w wykorzystaniu wojskowych bezzałogowców. Obecnie przygotowują się do umożliwienia im lotów na całym terytorium kraju. Centaur będzie w związku z tym przenosił doświadczalne i prototypowe urządzenia nawigacyjne, łączności i zawiadamiające o możliwości kolizji, które powinny posłużyć do rozwoju seryjnych odmian.

              Zadanie to ułatwi fakt, że oparty na komercyjnym samolocie Centaur posiada wszelkie certyfikaty do lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej. Z kolei możliwość lotów autonomicznych, przy przebywaniu pilota na pokładzie, da niemożliwy w innych konstrukcjach zakres bezpieczeństwa"

              http://www.altair.com.pl/start-7366
              Pozdrawiam
              Adam

              Komentarz


              • #8
                Lockheed Martin Sea Ghost

                "Lockheed Martin ujawnił swój projekt bojowego bezzałogowca pokładowego oferowanego US Navy. To konkurent m.in. X-47B i Phantom Raya.

                Lockheed Martin ujawnił na swej stronie internetowej istnienie projektu bojowego bezzałogowca pokładowego Sea Ghost. Rysunek fragmentu konstrukcji pokazuje samolot zbudowany w układzie latającego skrzydła. Według koncernu, przy jego projektowaniu zostały wykorzystane doświadczenia uzyskane w trakcie budowy bsl RQ-170 Sentinel, myśliwca stealth F-35 i innych konstrukcji dla US Navy. Bazujący na pokładzie okrętu bezzałogowiec miałby wykonywać zadania ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) i atakować wykryte cele lekkim uzbrojeniem.

                Sea Ghost ma konkurować z kilkoma innymi konstrukcjami opracowywanymi dla US Navy w ramach programu budowy pokładowego bezzałogowca bojowego UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Najbardziej znany z nich to X-47B Northrop Grummana. Pozostałe to Phantom Ray Boeinga i Sea Avenger oferowany przez General Atomics. Wybrany bbsl miałby wejść do służby w 2018-2020.

                Istnienie prototypu nowego bezzałogowca Lockheed Martina zauważył w styczniu na swym blogu George Kaplan. Przeanalizował on zdjęcia satelitarne ośrodka Skunk Works w Palmdale w Kalifornii, wykonane 4 grudnia 2011 przez cywilnego satelitę GEOINT, wykorzystane przez Google Earth. Poprzez porównanie ze stojącym obok myśliwcem F-16 można oszacować, że zasłonięty pokrowcem bsl ma rozpiętość ok. 16,6 m (rozpiętość RQ-170 jest oceniana na 12 m). Można domyślać się, że to właśnie Sea Ghost"

                http://altair.com.pl/files/news/2012...-001ghost2.jpg

                Na podstawie: http://altair.com.pl/start-8402
                Pozdrawiam
                Adam

                Komentarz


                • #9
                  Polski Phoenix

                  "Naukowcy z Instytutu Lotnictwa pracują nad prototypem elektrycznego bezzałogowego samolotu Phoenix. Zasilany energią słoneczną będzie mógł szybować na wysokości 20 km przez 6 miesięcy bez lądowania. Obecnie kończone są prace nad elementami systemu sterowania modelu w skali 1:5 (8m rozpiętości skrzydeł) a w przyszłym tygodniu planowane są loty. Jednocześnie powstaje kolejna wersja modelu, nieco lżejsza i z innym wyposażeniem. Równolegle projektowana jest struktura samolotu pełnowymiarowego oraz jego oprzyrządowanie. Formy już są wykonywane przez techników z Instytutu Lotnictwa. Trwają także prace nad systemem zasilania, pakietami akumulatorów oraz panelami słonecznymi"

                  Na podstawie:
                  http://ilot.edu.pl/w-instytucie-lotn...orski-samolot/

                  http://www.youtube.com/watch?v=LeKOfFIwS_w

                  Ps. Szkoda tylko że nazwa maszyny nie jest polska
                  Pozdrawiam
                  Adam

                  Komentarz


                  • #10
                    tankujące bsl-e

                    "General Dynamics poinformował o wynikach prób powietrznych z wykorzystaniem dwóch RQ-4 Global Hawk, w ramach zakończonego 30 września programu Autonomous High-Altitude Refueling (AHR).

                    AHR to program realizowany wspólnie przez należące do NASA Dryden Flight Research Center, rządową Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) oraz koncern Northrop Grumman. Jego budżet szacuje się na 33 mln USD. Większość prac rozwojowych, a także testów powietrznych, realizowana była na terenie bazy wojsk lotniczych USA w Edwards.

                    Celem AHR było opracowanie i wprowadzenie do służby automatycznych systemów tankowania dla bezzałogowych platform latających znajdujących się w wyposażenie sił zbrojnych USA. Program koncentrował się przede wszystkim na bsl klasy HALE (High Altitude Long Endurance), takich jak właśnie RQ-4 Global Hawk.

                    Zakończony 30 września AHR stanowił rozwinięcie prowadzonych wcześniej prac rozwojowych realizowanych w ramach programu Autonomous Aerial Refueling Demonstration (AARD), będącego wspólnym przedsięwzięciem DARPA i Dryden Flight Research Center.

                    Seria testów powietrznych z wykorzystaniem dwóch Global Hawków – należących do NASA, a na potrzeby prac rozwojowych nad AHR przekazanych do dyspozycji spółce Northrop Grumman – została zrealizowana od 11 stycznia do 30 maja. O ich wynikach producent bezzałogowców poinformował jednak dopiero przed kilkoma dniami, 5 października. Ostatnie miesiące poświęcone były analizie i ocenie zebranych danych badawczych.

                    W czasie kilkumiesięcznych testów obydwa Global Hawki miały zrealizować w powietrzu zadania, związane z symulacją procesu tankowania. Prowadzone próby zakładały, m.in. zbadanie zdolności maszyn do utrzymywania stabilnego toru lotu, umożliwiającego bezpieczne przeprowadzenie całej procedury tankowania. Inżynierom z Northrop Grumman udało się także przetestować kilka scenariuszy awaryjnych, zmuszających maszyny do oderwania się z ustalonej formacji i oddalenia się od siebie na bezpieczną odległość w sytuacji wykrycia błędu w procesie tankowania.

                    Poza zakończonym niedawno programem AHR, Northrop Grumman jest też obecnie zaangażowany w rządowo-przemysłowy Automated Aerial Refueling (AAR), badający zdolności uzupełniania paliwa w locie przez samoloty bezzałogowe z istniejących tankowców powietrznych. W 2014 koncern chce przeprowadzić serię testów powietrznych przy wykorzystaniu należącego do US Navy bezzałogowego X-47B"

                    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8760

                    i jeszcze filmik
                    http://www.youtube.com/watch?v=Bjyv16ha-Uc
                    Pozdrawiam
                    Adam

                    Komentarz


                    • #11
                      Brytyjskie bsl-e w Afganistanie

                      "Brytyjskie ministerstwo obrony ujawniło, że do Afganistanu wysłało 335 różnego typu latających bezzałogowców. 5 z nich realizuje operacje uderzeniowe.

                      Podsekretarz stanu w Ministry of Defence, Lord Astor of Hever ujawnił dane o zaangażowaniu bsl w misji afgańskiej w odpowiedzi na zapytanie Izby Lordów, przekazanej 30 października. Z pisma wynika, że w Afganistanie jednostki brytyjskie używają 335 systemów bezzałogowych nazywanych RPAS (Remotely Piloted Air System) pięciu typów. Część z nich jest uzbrojona.

                      Pięć bojowych bezzałogowców General Atomics Reaper obsługiwanych przez żołnierzy 39 eskadry RAF operuje z Kandaharu. W ciągu 5 lat, do 22 października, przeprowadziły one 345 uderzeń. Do atakowania celów naziemnych wykorzystały 293 pocisków kierowanych Lockheed Martin AGM-114 Hellfire i 52 laserowo naprowadzane bomby Raytheon Paveway II. Ich użycie odbywa się na podobnych zasadach, jak w przypadku samolotów załogowych. O uderzeniu na cel decyduje zdalnie operator ze stanowiska naziemnego. Cel musi być zawsze zidentyfikowany jako wojskowy.

                      Liczba ataków stale rośnie, choć ostatnio nieco wolniej niż początkowo. W 2008 było ich 27, w 2009 - 44, w 2010 - 70, a w 2011 już 102. Do 22 października 2012 odnotowano 105 uderzeń z wykorzystaniem bezzałogowców.

                      Warto zauważyć, że brytyjskie ataki rzadko powodują ofiary wśród cywilów. Odnotowano ich dotąd jedynie cztery. Dla porównania – w 350 amerykańskich atakach bsl w Pakistanie (a więc prawie dokładnie tylu, ile było ataków brytyjskich w Afganistanie), według różnych źródeł, zginęło 475-885 cywilów, w tym 176 dzieci. Ogólna liczba ofiar ataków amerykańskich jest szacowana na 2593-3378.

                      Do rozpoznania Brytyjczycy używają m.in. bsl Elbit Systems Heron 450. 9 z nich operuje z Camp Bastion w prowincji Helmand. MoD ujawniło niedawno, że od czasu dostarczenia do Afganistanu przytrafiło się im już 11 wypadków.

                      Z używanych w Afganistanie bsl, 239 to model Lockheed Martin Desert Hawk II, startujący z ręki operatora. Kolejnych 18 to startujące i lądujące pionowo Honeywell Tarantula Hawk. Uzupełnia je 64 mikro-bsl Prox Dynamics Black Hornet"

                      http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8969
                      Pozdrawiam
                      Adam

                      Komentarz


                      • #12
                        7500 amerykańskich bsl

                        "Według raportu Kongresu USA, siły zbrojne tego kraju posiadają prawie 7500 bsl, co stanowi 40% wszystkich wojskowych statków powietrznych.

                        Autorzy przygotowanego dla Kongresu USA raportu wskazują na znaczny wzrost zależności amerykańskiej armii od zautomatyzowanych systemów broni. Według nich siły zbrojne dysponują 7494 bsl. Największy wzrost zakupów tych systemów przez Pentagon odnotowano w 2011.

                        Choć wiele z nich, bo aż 5346, to małe systemy zwiadowcze typu Raven, to autorzy wskazują na znaczny wzrost ich obecności. Za przykład podają dane z 2005 gdzie bsl stanowiły zaledwie 5% wszystkich wojskowych statków powietrznych. Od 2001 Pentagon wydał na bsl aż 26 mld USD, co stanowi 8% wydatków na załogowe statki powietrzne.

                        Amerykanie dysponują 161 Predatorami i Reaperami uzbrojonymi w pociski do zwalczania celów naziemnych. Są one wykorzystywane bojowo głownie przez CIA w Pakistanie, Jemenie i innych krajach muzułmańskich.

                        Według raportu, Amerykanie stracili w Iraku i Afganistanie 38 Predatorów i Reaperów. Raport wymienia również utratę jednego RQ-170 Sentinel w Iranie, prawdopodobnie w wyniku zakłócenia przez Irańczyków pokładowego odbiornika GPS i łączności ze stacją kontroli.

                        Mimo strat autorzy raportu wskazują, że z roku na rok odnotowywany jest wzrost niezawodności tych systemów. Według analiz Predator ma tylko 7,5 wypadków na 100 tys. h lotu w porównaniu z 20 wypadkami w 2005. Obecny wskaźnik porównywalny jest do myśliwców Lockhed Martin F-16"

                        http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8978
                        Pozdrawiam
                        Adam

                        Komentarz


                        • #13
                          Trigger Composites

                          Bezpilotowce polskiej firmy Trigger Composites
                          Pteryx
                          http://www.youtube.com/watch?feature...&v=9LwBScnRZcU
                          oraz
                          PRz-1 (można pomylić z UFO )
                          http://www.youtube.com/watch?feature...&v=rjfJX5hLt0g
                          http://www.youtube.com/watch?feature...&v=gv5u0tYgdDk
                          Więcej:
                          http://kompozyty.trigger.pl/samoloty_bezpilotowe.php
                          Pozdrawiam
                          Adam

                          Komentarz


                          • #14
                            nEUROn oblatany

                            "Dnia 1 grudnia został oblatany demonstrator technologii europejskiego bezzałogowego samolotu bojowego Neuron. Seryjne bezzałogowce na jego bazie mają wejść do służby w 2030.

                            Według informacji lidera programu Neuron – Dassault Aviation, pierwszy lot prototypu (demonstratora technologii) bbsl Neuron odbył się w bazie Istres na południu Francji. Lot trwał 25 minut i odbył się bez problemów. Bezzałogowy samolot kontrolowało dwóch operatorów z ziemi.

                            W swym oświadczeniu minister obrony Francji podkreślił, że dzisiejszy oblot to kolejny krok dla zapewnienia autonomii europejskiego przemysłu zbrojeniowego. W programie nEUROn, który został uruchomiony w 2003 liderem jest Francja, a jej partnerami są Włochy, Szwecja, Hiszpania, Szwajcaria i Grecja. Wartość obecnej fazy programu wynosi 406 mln Euro. Połowę z tych kosztów ponosi Paryż. Wejście do linii seryjnych samolotów, które mają powstać w efekcie program Neuron jest planowane na 2030.

                            Testy demonstratora technologii mają odbywać się we Francji do 2014. Później próby operacyjne Neurona mają być kontynuowane w szwedzkiej bazie Vidsel. Końcowe badania, obejmujące pomiary charakterystyk stealth i realne strzelania są planowane na włoskim poligonie Perdadesfogu"

                            http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=9179

                            Więcej:
                            http://www.dassault-aviation.com/ser...webtv.html?L=1
                            Pozdrawiam
                            Adam

                            Komentarz


                            • #15
                              Instytut Lotnictwa w prestiżowym projekcie Atlante

                              "28 lutego bieżącego roku na lotnisku Rozas w północnej Hiszpanii odbył się pierwszy lot bezzałogowego drona taktycznego Atlante UAS. W Pracowni Podwozi Lotniczych Instytutu Lotnictwa w Warszawie przeprowadzane były testy statyczne i dynamiczne jego podwozia na zlecenie CESA, hiszpańskiej firmy zajmującej się opracowywaniem i produkcją podzespołów dla branży lotniczej. Projekt Atlante jest bardzo prestiżowym przedsięwzięciem, opisywanym jako „najważniejsza hiszpańska inicjatywa przemysłowa i technologiczna w sektorze bezzałogowych systemów latających”. Twórcy samolotu podkreślają, że został on zbudowany z uwzględnieniem norm obowiązujących dla załogowych statków powietrznych, dzięki czemu łatwiej będzie uzyskać certyfikaty umożliwiające jego użytkowanie do celów cywilnych"

                              http://dlapilota.pl/wiadomosci/insty...jekcie-atlante
                              Pozdrawiam
                              Adam

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X