Global Hawk RQ-4

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Global Hawk RQ-4

    GLOBAL HAWK RQ-4 obecnie największy bezpilotowy samolot produkowany seryjnie i używany bojowo. Zaprojektowany przez konsorcjum Northrop Grumman jako UAV (Unmanned Aerial Vehicle ang. Bezzałogowy Aparat latający) Pierwszy który uzyskał zgodę na operowanie w przestrzeni powietrznej ponad poziomem wykorzystywanym przez lotnictwo komunikacyjne. Prace rozpoczęto w latach dziewięćdziesiątych w wytwórni Teledyne Ryan Aeronautical, następnie przejęte przez Northrop Grumman. Prototyp został oblatany 1998 roku w bazie Edwards. Podczas lotów testowych trzy z pięciu prototypów zostały rozbite. W latach 2001 – 2002 dwa Hawki w wersji RQ-4A wykorzystywano do lotów operacyjnych nad Afganistanem (operacja Enduring Freedom) podczas tej operacji wylatały ponad 1000 godzin. Na początku XXI wieku zamówienia na Hawka przyszły od USAF, lotnictwa marynarki oraz US Coast Guard.

    W skład jednego samodzielnego zespołu wchodzą dwa samoloty Global Hawk oraz dwa stanowiska naziemne (jedno to RD-2B zespół przygotowania startu i utrzymania gotowości. Oraz RD-2A zespół kontroli misji i przetwarzania danych). Global wyposażony jest w rozbudowany zestaw sensorów ISS w skład którego wchodzi radar SAR/MTI do wykrywania celów ruchomych. IR/EO zespół sensorów do wykrywania w zakresie elektrooptycznym i w zakresie podczerwieni. Zestawy umożliwiają prace w każdych warunkach atmosferycznych, na bieżąco przekazują otrzymane dane dwoma kanałami (radiowym i satelitarnym) Skuteczny zasięg pracy radaru SAR/MTI wynosi ponad 200 km sensory elektrooptyczne pracują w zakresie 60 km a podczerwone do 30 km. Do obrony własnej Hawk posiada stacje ostrzegawczą AN/ALR-69 ostrzegającą o opromieniowaniu oraz holowany za samolotem wabik AN/ALE-50. Zestaw oprzyrządowania umożliwia współpracę z samolotem Boeing E-8C Joint STARS oraz innymi użytkownikami. Hawk posiada inercyjny system lokalizacji zdublowany przez odbiornik sygnałów GPS. Misja może być wykonywana autonomicznie po zaprogramowanej trasie lub samolot może być kierowany przez operatora dowolnego miejsca. W każdej chwili operator może przerwa ć samodzielną misję lub zmienić rodzaj zadania

    NAPĘD silnik turboodrzutowy Rolls Royce Allison F137-AD-100 (AE3007H) o ciągu 33,81 kN

    DANE

    Rozpiętość m 35,42
    Długość m 13,4
    Wysokość m 4,6
    Masa własna kg 4014
    Masa paliwa kg 6713
    Masa użytkowa kg 885
    Masa całkowita kg 11 612
    Pułap m 19 800
    Czas lotu h 42 (na pułapie 19 800)
    (24 godziny 2200 km od bazy)



    Tak wyglądał Globar Hawk wystawiony na ILA Berlin w 2006 roku



    W locie



    Oraz duże zdjęcia
    http://www.acc.af.mil/shared/media/photodb/photos/060301-f-9999M-001.jpg
    http://www.940arw.afrc.af.mil/shared/media/photodb/photos/061013-F-5048K-057.jpg
    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET


  • #2
    Zamieszczone przez Jacek Waszczuk Zobacz posta
    wabik AN/ALE-50
    Jacku możesz parę słów więcej o tym?
    moje lotnicze pstryki:
    www.waldemarkowalski.pl

    Komentarz


    • #3
      Tak pod ręką mam tylko link angielskojęzyczny

      http://www.raytheon.com/capabilities/products/ale50/

      Z grubsza biorąc jest to element przypominający mały pocisk na uwięzi, który znajduję się w kadłubie samolotu, na wypadek ataku wabik wypuszczany jest na długiej lince i emituje echo radarowe znacznie mocniejsze od samolotu nosiciela. Na tej zasadzie pocisk atakujacy wybiera mocniejszy sygnał odrzucając echo własciwego samolotu jako zakłócenia. Producentem tych wabików jest koncern Raytheon a znajdują się na wyposażeniu między innymi samolotów F-16, F-18, B-1B (nie w każdej wersji)
      Ostatnio edytowany przez Jacek Waszczuk; [ARG:4 UNDEFINED].
      Pozdrawiam
      Jacek

      Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

      Komentarz


      • #4
        dzięki!
        to wystarczy
        moje lotnicze pstryki:
        www.waldemarkowalski.pl

        Komentarz


        • #5
          Ciekawe jakby wyglądał i sprawował się w wersji załogowej? Pytanie zadaję ponieważ w Skrzydlatej Polsce pisano kiedyś o nowych koncepcjach rozwoju lotnictwa wojskowego w tym o konstrukcjach projektowanych jako samoloty załogowe i zarazem bezpilotowe.

          Komentarz

          Pracuję...
          X