Sterowiec Cameron AS-105

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Sterowiec Cameron AS-105

    Sterowiec Cameron Thunder Colt AS105

    Brytyjczyk Don Cameron inżynier i pilot balonowy, z grupą inżynierów współpracowników w 1967 roku postanowili utworzyć wytwórnię balonów sportowych wykorzystując przy budowie nowoczesne materiały i technologie. Pierwsze balony zostały uszyte w piwnicy własnego domu. W 1968 roku przeniesiono się do wynajętej hali tworząc zakłady Cameron Balloons w Bristol. Początkowo produkowano wyłącznie balony na ogrzane powietrze. Ale Cameron mając w sobie duszę sportowca nie tylko produkował ale też latał na swoich wyrobach, dzięki czemuzdobywał popularność i nowych nabywców na swoje wyroby. W 1972 roku Cameron przeleciał na balonie własnej produkcji nad Saharą oraz jako pierwszy pilot na balonie cieplnym przeleciał nad Alpami. Na początku lat siedemdziesiątych jako pierwsza firma na świecie buduje sterowce na gorące powietrze. Powstają DP-60, DP-70, DP-80, DP-90. W 1973 roku sterowiec Cameron D-96 o pojemności około 3000 m³ wchodzi do produkcji (pierwszy seryjny na świecie). W 1974 roku zakłady zbudowały największy na świecie współczesny balon na ogrzane powietrze o pojemności blisko 15 000 m³ z dwupiętrową gondolą mieszczącą 20 pasażerów. 26 czerwca 1978 roku D. Cameron z majorem Christopherem Dav'em na balonie Cameron "Zanussi" wystartowali z USA do przelotu nad Atlantykiem, cel nie został osiągnięty balon po przeleceniu 1999 mil wodowali 110 mil od wybrzeży Europejskich. W latach osiemdziesiątych zdobyte doświadczenia wytwórni umożliwiły budowę balonów reklamowych o ciekawych kształtach. Między innymi balon paczka papierosów, butelka Coca-Cola, aparat fotograficzny, beczka piwa, Myszka Miki i wiele innych. Dzięki rozszerzeniu asortymentu w latach osiemdziesiątych wytwórnia wysunęła się na czoło europejskich producentów balonów cieplnych i sterowców na ogrzane powietrze. Jako ciekawostkę należy nadmiecić iż zbudowano także niewielki sterowiec napełniany helem DG-14


    Konkretny model sterowca Cameron AS-105 wykonany jest z materiału polimerowego Hyperlast. Który zapewnia dużą wytrzymałość i odporność na temperaturę przy niewielkiej masie. Doskonale się też nadaje do barwienia i znakomicie nadaję się do szycia powłok reklamowych. Gondola dwumiejscowa z miejscami w tandem mieści także silnik napędowy, palniki oraz butle z propanem-butanem do podgrzewania powłoki. Standardowo gondola spswana jest z rur stalowych lecz można zamówić gondolę z rur duralowych lub z materiałów kompozytowych (włókna węglowe) Na życzenie odbiorcy wyposażenie gondoli można wzbogaci o zestaw przyrządów nawigacyjnych, radiostację. Zapewnia to korzystanie sterowca z kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Wygląd gondoli nie jest stały w poszczególnych sterowcach. Najprostsza gondola jest odkryta kratownicą, możliwe jest obudowanie panelami i oszkleniem. Możliwa jest też zabudowa gondoli czteromiejscowej.

    Podstawowy model sterowca posiadał dość mało aerodynamiczny kształt. Dlatego we wrześniu 1997 roku oblatano poprawiony model AS-105GD o większej długości i mniejszej średnicy. Dzięki czemu uzyskuj większą prędkość lotu. W nowej wersji zastosowano także częściowe podziały wnętrza powłoki na mniejsze sekcje, nowość zapewnia lepsze rozprowadzenie ciepła po powłoce, szczególnie na przedzie, najbardziej narażonym na chłodzenie a także dłuższe utrzymanie ciepła przy tej samej ilości zużytego gazu. Ogrzewanie powłoki odbywa się za pomocą dwóch palników zasilanych z butli o pojemności 30-40 kg. Standardowo pod podłoga gondoli znajdują się dwie butle, w przypadku jednoosobowej załogi istnieje możliwość dołożenia trzeciej butli

    NAPĘD silnik Rotax 462 lub 582, dwucylindrowy, dwusuwowy, chłodzony wodą, ze śmigłem kompozytowym Farr lub Junkers, Helix o średnicy 1,60 m

    DANE AS-105 / AS-105 GD

    Długość m 34,0 / 41,0
    Średnica m 13,87 / 12,50
    Pojemność m3 2973,3 / 3000
    Maksymalny udźwig kg 850 / 850
    Prędkość maksymalna km 37/ ---
    Czas lotu h 2,30/---
    Maksymalna temperatura w powłoce c 120/120

    W linku kilka zdjęć ze strony producenta

    http://www.cameronballoons.co.uk/cgi-bin/gallery.cgi?galid=2

    Miałem okazję oglądać sterowiec gdy latał jeszcze w barwach Piasta. niestety nie mam normalnego zdjęcia z tamtego wydarzenia więc podpinam coś takiego. Wiosna 2000 roku nad Odrą w rejonie dzisiejszego marketu E Leclerk
    Załączone pliki
    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET


  • #2
    Sterowce na powietrze to prawdziwa rzadkość
    Ciekawe czy by dało rade zrobić takiego sterowca na powietrze, który by miał choćby tak z 80 metrów długości, i byłby porównywalny w swoich rozmiarach z tymi sterowcami NT zeppelin?



    Komentarz


    • #3
      Takim sterowcem to na pewno się fajne lata, pewnie super przeżycie

      Komentarz

      Pracuję...
      X