Sterowiec Lech

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Sterowiec Lech

    Sterowiec LECH

    W 1921 roku, Polska Misja Zakupów w Paryżu na Zapotrzebowanie Departamentu Do Spraw Morskich zamówiła sterowiec patrolowy Zodiak VZ-11. Był to Sterowiec klasy Vedette. Do kraju przypłynął jako ładunek w skrzyniach. Ponieważ dostępne środki nie starczyły do zamówienia obsługi francuskiej pierwsze złożenie i oblot sterowca należało wykonać we własnym zakresie. W 1922 roku sterowiec trafił do Portu Balonowego w Toruniu i tutaj przystąpiono do montażu. Dowódcą sterowca został por. (kpt.) Sławomir BILEK w skład załogi wszedł też jeden z najbardziej znanych polskich baloniarzy ppor. Burzyński. Załogę sterowca stanowiły cztery osoby. W gondoli można było dodatkowo zabrać do czterech osób. Po zmontowaniu w 1923 roku sterowiec rozpoczął służbę jako jednostka szkolna, dzięki niemu do 1926 roku wyszkolono 18 pilotów sterowcowych z uprawnieniami do samodzielnego użytkowania oraz wyszkolono kilkadziesiąt osób do obsługi sterowców. Sterowiec latał w okolicach Torunia, lecz zdarzały się przeloty do legionowa i na Winiary (w tych miejscowościach były czynne hangary sterowcowi zdolne przyjąć aerostat) W końcu 1926 roku sterowiec ze względu na zużycie wycofano z użytkowania a 2 marca 1928 roku komisja pod kierunkiem ppłk. Wilcza stwierdziła iż sterowiec należy skasować. Z powłoki uszyto pięć przenośnych hangarów, z pozostałości wykonano między innymi fartuchy do wodorowni w Toruniu. Ważniejsze i sprawne części mechaniczne typu busola, obrotomierz i inne przekazano do magazynu, tak samo do magazynu trafił silnik Anzani oraz komplet narzędzi do obsługi sterowca. Natomiast nieprzydatne elementy przekazano na złom. Sterowiec pierwotnie zakupiono z myślą o tym by kolejne sterowce wykonywały loty patrolowe nad Polskim wybrzeżem do czego nigdy nie doszło.

    KONSTRUKCJA powłoka ciśnieniowa z podwójnej, gumowanej tkaniny bawełnianej pojemności 3150 m3. We wnętrzu balonet o pojemności około 700 m3. Gondola o konstrukcji metalowej mieściła załoga oraz pasażerów (maksymalnie 8 osób), dwa silniki, zbiornik paliwa, wentylator do sterowania balonetem oraz balast (piasek i woda). Gondola podwieszana była pod sterowcem na linach stalowych i konopnych.

    NAPĘD dwa silniki rzędowe Renault o mocy po 80 kM, śmigła drewniane dwułopatowe.

    UZBROJENIE sterowiec nie posiadał stałego uzbrojenia strzeleckiego ale pod gondolą można było podwiesić do 320 kG bomb. Na wyrzutnikach Michalin

    DANE

    Objętość powłoki m3 3150
    Objętość balonetu m3 700
    Długość m 50
    Średnica m 12
    Prędkość przelotowa 80 km/h
    Pułap maksymalny m 3000
    Zasięg km 800



    Na starcie

    Oraz garść zdjć ze strony airbot.net

    http://airbot.net/tapeta2.php?id=151
    Gondola od tyłu

    http://airbot.net/tapeta2.php?id=152
    Gondola


    http://airbot.net/tapeta2.php?id=153
    Lech nad Toruniem

    http://airbot.net/tapeta2.php?id=43
    Lech nad Warszawą

    http://airbot.net/tapeta2.php?id=193
    Obsługa przy gondoli
    Ostatnio edytowany przez Jacek Waszczuk; [ARG:4 UNDEFINED].
    Pozdrawiam
    Jacek

    Moje AIRPLANE-PICTURES.NET

Pracuję...
X