Darłówko - trochę o historii i spottingu

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Darłówko - trochę o historii i spottingu

    Pierwsze dni nadmorskiego urlopu i już Mi-14 krążą nisko nad niebem – Darłówko. W oparciu o informacje internetowe krótko scharakteryzowałem historię jednostki wojskowej w Darłowie.

    Przed rozpoczęciem działań wojennych Darłowo należało do III Rzeszy. W 1938 r. zakończona została budowa poligonu w Darłówku. Od tego roku na terenie niemieckiego poligonu artyleryjskiego "Rugenwaldemunde" w Darłówku prowadzono prace doświadczalne nad największym działem kolejowym Schwerer Gustav (cięższy Gustaw, 1350 ton, kal. 800 mm, zainteresowanych odsyłam do tekstu Pana Andrzeja Banacha: http://andrzej-banach.eu/?page_id=1656 ), zwanym przez żołnierzy z obsługi „Dora”. Prace montażowe zakończono latem 1941 r. a W styczniu 1942 r. sformowano niemiecki 672. dywizjon artylerii kolejowej. W tym miejscu działo zmontowano, oddano próbne strzały, tutaj było ono prezentowane przed Adolfem Hitlerem. Do dnia dzisiejszego na terenie garnizonu wojskowego (w jego zachodniej części) i w jego okolicach pozostały specjalistyczne konstrukcje żelbetowe z tamtych lat, przyciągające do Darłówka poszukiwaczy świadectw militarnych historii.

    Po wojnie, w 1947 r. tereny niemieckiej jednostki artyleryjskiej przekazano Dywizjonowi artylerii kolejowej Marynarki Wojennej. Dywizjon ten został sformowany na Oksywiu, na bazie poniemieckiego pociągu pancernego, a w 1948 r. dywizjon przeniesiono z Oksywia do Darłowa. Po trzech latach Rozkazem MON z dnia 8 sierpnia 1950 roku sformowano w Darłowie 5 batalion wojsk kolejowych (JW 2224) podległy Dowództwu Wojsk Lądowych PRL. Nowo powstały batalion przejął poniemieckie koszary. W związku z tym że nastąpiła redukcja Sił Zbrojnych w 1955 roku batalion został rozformowany. Kadra rozformowanej jednostki została rozesłana głównie do pozostałych batalionów wojsk kolejowych, a obiekty w Darłowie wróciły ponownie pod opiekę Marynarki Wojennej.
    W 1962 r. sformowano tutaj 28 Eskadrę Ratowniczą MW (JW 1470) pod dowództwem kmdr ppor. pil. Józefa Grzanka. Początkowo na wyposażenie eskadry trafiły śmigłowce SM-1 i SM-2. Na przełomie kwietnia i maja 1963 r. przebazowano z Gdyni do Darłówka 4 śmigłowce SM-2, które stały się podstawowym sprzętem ratowniczym. W październiku 1965 roku, z dostarczonych śmigłowców Mi-4ME sformowano klucz śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych. Trzy lata później zostały wprowadzone do służby pierwsze śmigłowce typu Mi-2RM. Na stronie internetowej http://www.sanko.wroclaw.pl/apt/sm-2...m2_28erat.html dzięki uprzejmości Tomka Grzanka (wnuka kmdr ppor. pil. J. Grzanka) zaprezentowano kilka zdjęć (śmigłowce SM-1 i SM-2) pochodzących z albumu pamiątkowego dowódcy 28. Eskadry Ratowniczej MW w Darłowie.

    W lipcu 1981 roku eskadra otrzymała pierwsze śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) typu Mi-14PŁ, natomiast pierwsze śmigłowce Mi-14PS przebazowano z byłego ZSRR do Darłowa w lutym 1984 roku. W lipcu 1983 roku eskadrę przeformowano w 16. Pułk Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej, składający się z eskadry ratowniczej i eskadry ZOP. Po pięciu latach pułk został zlikwidowany. Sprzęt i personel jednostki wszedł do nowo powstałego 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego z miejscem bazowania w Siemirowicach i Darłowie. Taki stan trwał do lipca 1991 roku, kiedy utworzono 40 Eskadrę Zwalczania Okrętów Podwodnych i Ratownictwa. Aktem z dnia 23 września 1994 roku Prezydent RP nadał jednostce sztandar, który ufundowało społeczeństwo regionu Darłowa. Z dniem 1 lipca 1995 r. rozformowano eskadrę i utworzono dwie nowe jednostki: 2. Dywizjon Lotniczy oraz 4. Batalion Zabezpieczenia. W celu podkreślenia więzi z 28. Eskadrą Lotnictwa Ratowniczego oraz ze społeczeństwem Darłowa, we wrześniu 1998 roku, decyzją Ministra Obrony Narodowej 2 dywizjon lotniczy otrzymał nazwę wyróżniającą "Darłowski".
    Po ośmiu latach, wraz z kolejną restrukturyzacją lotnictwa MW 1 stycznia 2003 roku, 2. Dywizjon Lotniczy przeformowano w 29. Eskadrę Lotniczą (JW. 4649). Decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 kwietnia 2005 roku 29. Darłowska Eskadra Lotnicza przejęła i kontynuuje tradycje poprzednich jednostek lotniczych.


    Oznaczenie 29 „Darłowskiej” Eskadry lotniczej MW


    Rozkazem dowódcy Marynarki Wojennej z dnia 28 kwietnia 2002 roku, z dniem 1 stycznia 2003 roku, na bazie rozformowanego 4. i 5. Batalionu Zabezpieczenia, sformowano 44. Bazę Lotniczą Marynarki Wojennej. 1 stycznia 2011 roku 44. Baza Lotnicza MW została przeformowana w 44. Bazę Lotnictwa Morskiego. Włączono wówczas w jej strukturę 29. Darłowską Eskadrę Lotniczą oraz 30. Kaszubską Eskadrę Lotniczą. W jej skład wchodzi obecnie Grupa Lotnicza Siemirowice wyposażona w samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R i An-28B1RM Bis, samoloty monitoringu ekologicznego An-28E oraz Grupa Lotnicza Darłowo wyposażona w śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3RM „Anakonda” oraz śmigłowce Mi-2. Do głównych zadań bazy należy rozpoznanie i wskazywanie celów okrętom, poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych, zabezpieczenie ratownicze polskiej strefy poszukiwania i ratownictwa na morzu oraz monitoring ekologiczny Polskiej Strefy Ekonomicznej na Bałtyku.
    7 sierpnia 2012 r. trzy śmigłowce SAR Mi14PS z uwagi na zakończenie resursu zostały przetransportowane do Muzeum Polskich Sił Powietrznych w Dęblinie (zdjęcia tutaj: http://aviateam.pl/artykul/title;ost...i-wojennej-rp/, http://www.airplane-pictures.net/news.php?p=1185 )
    10 sierpnia w bazie w Siemirowicach odbyła się ceremonia wręczenia sztandaru dla 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Sztandar ufundowany został przez mieszkańców Ziemi Kaszubskiej i Darłowskiej oraz sympatyków lotnictwa morskiego. Tym samym jednostka przejęła tradycje 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej, 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej oraz 44. Bazy Lotniczej MW.
    (http://www.forum.spotter.pl/sztandar...332/index.html)

    Jak lotnisko Garnizonu lotniczego Darłówko wygląda od strony spotterskiej ? Dwa tygodnie urlopowego pobytu wystarczą jedynie na ogólnikowy opis, ale może ktoś w przyszłości uzupełni. Loty prowadzone są za dnia i w nocy. Najczęściej dwa, trzy razy w tygodniu (zasadniczo wtorki, środy lub czwartki). Latające śmigłowce (Mi-14 w wersjach ZOP i SAR, Mi-2, czasami Sokół, Kaman) oraz Bryzy zobaczyć można stosunkowo nisko nad granicami zabudowy miasteczka Darłówko oraz od strony linii wybrzeża. Nierzadko loty odbywają się grupowo, w szyku kilku maszyn. Miejsca postoju śmigłowców przy pasie startowym najkorzystniej oglądać można od strony drogi nr 203 Żukowo-Morskie – Bobolin. Wówczas drogami polnymi można zbliżyć się do ogrodzenia pieszo lub rowerem.


    Widok na stanowiska postojowe śmigłówców od strony drogi nr 203 Żukowo-Morskie-Bobolin

    Długość Pasa startowego wynosi 600 m, szerokość 30 m, operuje na kierunkach 04/22. Położenie geograficzne: 54 24 17 N, 16 21 11 E, 2 m n.p.m, Darłowo Tower 129,500 MHz (sprawdzone)

    Źródła:
    - http://www.bl.mw.mil.pl/29eskadra.php ,
    - http://www.mw.mil.pl/index.php?akcja=29eskadra ,
    - http://www.bl.mw.mil.pl/44baza.php ,
    - http://andrzej-banach.eu/?page_id=1656
    - http://www.jednostki-wojskowe.pl/ind...=379&Itemid=30
    - Opracowanie pt.: „Artyleria nadbrzeżna i rozbudowa fortyfikacyjna w strukturze obrony wybrzeża”, autor: ppłk Andrzej Polak
    Ostatnio edytowany przez Szpak; [ARG:4 UNDEFINED].
    Galeria lotnicza Marcin Szpak - airplane-pictures.net
    Member of The International Society for Aviation Photography

    sigpic
Pracuję...
X