GNSS powstanie na EPOD

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • GNSS powstanie na EPOD

    "Na olsztyńskim lotnisku Dajtki za 3,6 mln zł powstanie nowatorski system naprowadzenia samolotów, oparty na nawigacji satelitarnej. Umożliwi to lądowanie w trudnych warunkach pogodowych - poinformował Aeroklub Warmińsko-Mazurski.
    Jak poinformował PAP dyrektor Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego Michał Zazula olsztyńskie Dajtki będą pierwszym lotniskiem w kraju, które wprowadzi procedury podejścia do lądowania oparte na technikach satelitarnych GNSS.
    "Podobne rozwiązania stosowane są powszechnie na małych lotniskach w USA. W Polsce testowano je w Katowicach Pyrzowicach i Mielcu, jednak nie zostały tam wprowadzone" - powiedział szef aeroklubu.
    Podejście GNSS to sposób naprowadzania samolotów na pas, do którego nie potrzeba urządzeń instalowanych na lotnisku. System opiera się na satelitach GPS, uzupełnianych przez sygnał z naziemnych stacji EGNOS.
    Nowy system umożliwi lądowania przy niskim pułapie chmur i w oparciu o przyrządy nawigacyjne. Obecnie piloci lądujący w Olsztynie muszą przez cały czas wzrokowo obserwować teren.
    Inwestycja ma przyczynić się do rozwoju lotniska i wzrostu liczby lotów turystyczno-biznesowych. Koszt projektu wyniesie 3,6 mln zł, z czego 2,8 mln zł to dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego.
    Realizacja tej inwestycji potrwa dwa lata. W przyszłym roku aeroklub zainstaluje wizualny wskaźnik ścieżki podejścia PAPI oraz nowoczesną stację pogodową. Zakupi nowoczesny, lekki samolot do testowania nowych procedur i szkolenia pilotów.
    Opracuje też dokumentację, która w przyszłości ma umożliwić przedłużenie betonowego pasa startowego z 850 m do ok. 1200 m oraz budowę utwardzonych dróg kołowania i zainstalowanie uproszczonego systemu świateł podejścia.
    Dajtki są jedynym lokalnym lotniskiem w Olsztynie. Może ono przyjmować samoloty o masie do 11,5 tony"

    http://logistyka.wnp.pl/olsztynskie-...402_1_0_0.html
    Pozdrawiam
    Adam

  • #2
    "Lotnisko Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie będzie wkrótce mogło przyjmować samoloty w trudnych warunkach pogodowych. Powstaje stacja meteo, która jest częścią nowego rodzaju naprowadzania samolotów, opartego o nawigację satelitarną.

    Pozwolenie na rozpoczęcie budowy tego systemu wydał właśnie wojewoda warmińsko-mazurski. Jak poinformowała PAP rzeczniczka wojewody Edyta Wrotek, powstaną dwa maszty pomiarowe o wysokości 10 m i 1,4 m, na których zostaną zainstalowane urządzenia meteorologiczne, a u ich podstaw celiometry, czyli przyrządy do ustalania podstawy chmur.

    Dyrektor Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego Michał Zazula wyjaśnił, że najczęściej lotniska, które przyjmują samoloty w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności, we mgle i przy niskiej podstawie chmur, wyposażone są w kosztowną infrastrukturę ILS. Lotnisko w Dajtkach będzie natomiast wykorzystywać system GPS, z której korzystają np. kierowcy.

    "Ten system był wykorzystywany w małym lotnictwie dosyć wąsko, ponieważ dokładność jego nie była duża. Po wprowadzeniu dodatkowych sygnałów poprawiających dokładność może być dopuszczony do wykonywania podejść w kiepskich warunkach atmosferycznych" - powiedział.

    System ILS pozwala lądować przy widoczności między 400 a 500 metrów i podstawie chmur od 200 do 300 metrów. GPS pozwala natomiast na podchodzenie do lądowania, gdy widoczności wynosi jeden kilometr, a podstawa chmur 500 metrów.

    Obecnie na olsztyńskim lotnisku nie ma żadnych urządzeń, które pozwoliłyby na precyzyjne podejście samolotu w trudnych warunkach. Lądując w Dajtkach, pilot musi widzieć pas z odległości 1,5 kilometra i przy podstawie chmur 450 metrów.

    Aby piloci mogli korzystać z GPS, lotnisko w Dajtkach musi być wyposażone w nowoczesną stację meteo i system oświetlenia. Stacja meteo, której budowa może się już rozpocząć, będzie miała czujnik mierzący podstawę chmur i widoczność, a także temperaturę, ciśnienie, opady i siłę oraz kierunek wiatru. Do tej pory pracownicy lotniska obserwowali sami niebo i podstawę chmur ustalali "na oko".

    Cały system pozwalający na przyjmowanie samolotów przy słabej widoczności sfinansowany jest z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury. Wartość projektu to 3,6 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 2,8 mln zł.

    Lotnisko w olsztyńskiej dzielnicy Dajtki wybudowano w okresie międzywojennym. W 1926 roku powstała stała linia z Olsztyna do Gdańska, skąd można było lecieć do Berlina lub Królewca. W 1933 roku w Dajtkach wylądował Adolf Hitler; olsztyński port był jednak zapasowym lądowiskiem dla pobliskiego lotniska w Gryźlinach koło Olsztyna.

    Po wojnie nie było już stałych połączeń lotniczych, a Dajtki stały się lotniskiem aeroklubowym. Obecnie istnieją trzy sekcje: spadochronowa, samolotowa i szybowcowa. Od 2006 roku lotnisko posiada betonowy pas o długości 850 metrów, ale ze względów bezpieczeństwa do użytku dopuszczono jedynie 550 metrów; na skraju lotniska zaczyna się już las. Lotnisko położone jest blisko największego jeziora w Olsztynie - Ukiel"

    http://logistyka.wnp.pl/na-olsztynsk...953_1_0_0.html
    Pozdrawiam
    Adam

    Komentarz

    Pracuję...
    X