Lotnisko Modlin jak zły sen

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
Nowe posty

  • Lotnisko Modlin jak zły sen

    za tvn24.pl

    http://www.tvn24.pl/0,1664072,0,1,lo...wiadomosc.html

    "ŻW": PORTU LOTNICZEGO NIE BĘDZIE NA EURO 2012



    Fot. TVN24Lotnisko Modlin wciąż w niczym nie przypomina lotniczego portu

    Wprawdzie toczą się dwa przetargi na przeznaczone dla tanich linii lotnisko Modlin - ale szanse, że powstanie ono przed Euro 2012 są znikome - twierdzi "Życie Warszawy". Na dodatek dworzec kolejowy nie powstanie pod lotniskowym terminalem, a sporo dalej.



    Gazeta cytuje Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, który uważa, że termin powstania portu lotniczego w Modlinie przed piłkarskimi mistrzostwami Europy jest już całkowicie niemożliwy do dotrzymania.

    W tym tygodniu zostały otwarte oferty w przetargu na budowę terminalu pasażerskiego. Jak pisze "ŻW", spośród czterech firm najtańszą złożył Mostostal Warszawa - 69,5 mln zł.

    Natomiast dwa tygodnie temu ujawniono oferty na remont pasa i dróg kołowania oraz budowę odwodnienia i oświetlenia terenu lotniska. Najtańsze okazało się konsorcjum Erbudu, które zaproponowało 100 mln zł. Prace mają zacząć się przed końcem wakacji.

    – Robimy wszystko, żeby lotnisko zaczęło działać w 2012 roku. Wiele zależy jednak od tego, czy będą protesty w przetargach i jak srogie czekają nas zimy – mówi "ŻW" prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

    - Przetargi się toczą, ale niepokojące są problemy z budową połączenia kolejowego. Bez niego lotnisko w Modlinie będzie nieatrakcyjne - mówi gazecie Furgalski. Władze Mazowsza zapowiadały modernizację byłej wojskowej bocznicy kolejowej i budowę podziemnej stacji pod terminalem. Jednak realizacja podziemnego dworca stanęła pod znakiem zapytania z powodu gigantycznych problemów finansowych Mazowsza.

    Prezes Okienczyc przyznaje, że w tej sytuacji zostanie zapewne wybrany tańszy wariant, bez tunelu. "Życie Warszawy" zauważa, że Modlin powtórzy więc błąd lotniska Balice w Krakowie, gdzie z powodu oszczędności stacja kolejowa powstała "w polu" - kilkaset metrów od terminalu.

    //sk

    DOŁĄCZ DO AVIATION.NET.PL NA FACEBOOK. NONSTOP TROPIMY LOTNICZE INFORMACJE.

  • #2
    Drugi podobny artykuł, z większą ilością informacji:

    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1...wy_w_2012.html


    Terminal w Modlinie ma być tańszy. A gotowy w 2012 r.?

    Krzysztof Śmietana

    Terminal w Modlinie może być o ponad 20 mln zł tańszy, niż zakładano. Czy lotnisko zacznie działać w 2012 roku?
    Przedstawiciele spółki lotniskowej w Modlinie otworzyli właśnie oferty na budowę terminalu pasażerskiego. Zgłosiły się cztery firmy. Najtańszą propozycję złożył Mostostal Warszawa, który za budowę chcę 69,5 mln zł. Zgłosiły się jeszcze: Hochtief, Polimex Mostostal i irlandzka firma John Sisk z cenami przekraczającymi 70 mln zł. Spółka może zaoszczędzić ponad 20 mln zł, bo kosztorys opiewał na ponad 90 mln zł.




    Terminal ma być niedużą budowlą, w której znajdzie się m.in. hala odpraw i punkty nadawania i odbierania bagażu. Piotr Okienczyc, prezes spółki lotniskowej, nie może jeszcze określić, kiedy zacznie się jego budowa. Wszystko przez to, że w dwustopniowym przetargu, który ciągnie się już od września zeszłego roku, na każdym etapie pojawiały się protesty firm. Nie wyklucza, że będą kolejne. Okienczyc szacuje jednak, że pierwsze większe prace budowlane zaczną się w sierpniu. Chodzi o remont pasa startowego i dróg kołowania. Wkrótce ma zostać wybrany wykonawca tych prac. Mają one kosztować ponad 100 mln zł.

    Otwarcie lotniska mogą opóźnić nie tylko problemy z przetargami. Okazuje się, że są także pewne kłopoty z finansowaniem inwestycji, która w pierwszym etapie ma kosztować 300-350 mln zł. Z tego 76 mln zł ma wyłożyć Unia Europejska, a niecałe 100 mln zł przekazał samorząd Mazowsza. Według byłego wiceprezesa spółki Marcina Kierwińskiego bardzo opornie środki na inwestycję przekazuje przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, jeden z trzech głównych udziałowców. W końcu z kilkumiesięcznym poślizgiem - w czerwcu tego roku - przekazało 24 mln zł, a jesienią ma dać drugie tyle. Brakujące kwoty mają wyłożyć banki. Nie palą się one do udzielenia kredytu Modlinowi.

    Mimo to prezes Piotr Okienczyc liczy na to, że wkrótce uda się dopiąć finansowanie. - Nadal twierdzimy, że lotnisko może zacząć działać w 2012 roku - zapowiada. Terminów otwarcia było już jednak wiele - pierwszym z nich było lato 2005 roku.

    Nawet jeżeli tego terminu uda się dotrzymać, wciąż nie wiadomo, jak dokładnie będzie się dojeżdżać do Modlina. Władze Mazowsza zakładały, że przebudują pięciokilometrową bocznicę kolejową, która prowadzi na teren lotniska. Zamierzano zbudować podziemną stację tuż przy terminalu. Mazowsze ma jednak ogromne kłopoty finansowe. Wkrótce chce zamówić analizę, która powie, co będzie efektywniejsze - budowa stacji pod ziemią czy na poziomie terenu, ale w odległości ok. 300 m od terminalu. Liczy, że na inwestycję uda się znaleźć jakieś środki unijne.

    Szykowany jest już także tymczasowy wariant dojazdu komunikacją publiczną. Pasażerowie dojeżdżaliby koleją do istniejącej stacji Modlin na remontowanej linii Warszawa - Gdańsk i tam przesiadaliby się do autobusu, który dowoziłby ich pod terminal.

    Z lotniska mają korzystać głównie tanie linie lotnicze. Przeniosą się tam także z lotniska na Okęciu rejsy czarterowe i cargo.
    ---
    http://xon.787dreamliner.info

    Komentarz


    • #3
      Czy jest sens wywalać taką kasę. Zresztą jeśli tanie linie wyniosą się z Okęcia to trzeba będzie je zamknąć

      Komentarz


      • #4
        Modlina nic już nie zatrzyma?

        za tvn24.pl

        http://www.tvn24.pl/-1,1665517,0,1,m...wiadomosc.html

        DZISIAJ PODPISANIE AKTU NOTARIALNEGO



        Ma być gotowe za dwa lata



        Punktualnie w południe odbędzie się uroczyste podpisanie aktu notarialnego, dzięki któremu nieruchomości Skarbu Państwa, położone na byłym lotnisku wojskowym Modlin, zostaną wykorzystane na potrzeby lotniska cywilnego. To ma odciążyć Warszawę i wspomóc stolicę podczas EURO 2012.
        W podpisaniu aktu udział wezmą: Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki, Adama Struzik, marszałek województwa mazowieckiego oraz Piotra Okienczyc, prezes zarządu Portu Lotniczego Modlin.

        Posiłki dla Okęcia

        Lotnisko w Modlinie, jako wspomagające Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ma obsługiwać przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi. Przepustowość portu szacuje się na 23 tys. operacji lotniczych rocznie. Port zlokalizowany zostanie na terenie byłego lotniska wojskowego.

        Koszt całej inwestycji to ok. 400 mln zł. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 76,2 mln zł.

        kcz/mtom

        DOŁĄCZ DO AVIATION.NET.PL NA FACEBOOK. NONSTOP TROPIMY LOTNICZE INFORMACJE.

        Komentarz


        • #5
          W piątek ruszyła budowa lotniska w Modlinie. Inwestor zapewnia, że port będzie gotowy przed mistrzostwami Europy w 2012 roku. W 30 minut z Warszawy na lotnisko w Modlinie Na początek robotnicy przebudują stary pas startowy, wyremontują drogi i przygotują instalacje nawigacyjną. Ekolodzy blokowali Jedna z priorytetowych inwestycji w województwie mazowieckim długo czekała na zielone światło. Na przeszkodzie stali ekolodzy, którzy od czasu wydania decyzji o budowie, ponawiali protesty w obronie żyjących w dolinie Wisły ptaków. W projektach budowy portu specjalnie opracowano trajektorię lotu i pas startowy, tak aby nie niszczyły natury. Uwzględniono ochronę przyrody. Wybudowany zostanie m.in. wał ziemny odgradzający Fort Kazamaty od terenu lotniska oraz instalacja systemu radarowego do śledzenia przelotu ptaków. 2 miliony pasażerów Port lotniczy zostanie zlokalizowany na terenie po byłym lotnisku wojskowym wykorzystywanym obecnie do obsługi lotnictwa cywilnego – głównie prywatnego. Port w Modlinie ma pełnić rolę lotniska regionalnego wobec Okęcia. Będzie działał 24 godziny na dobę i obsługiwał przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi. Przepustowość portu szacuje się na 1,85 mln pasażerów w latach 2010 – 2014 oraz 23 tys. operacji lotniczych rocznie. Plany, terminy, koncepcje Pod samym lotniskiem będzie stacja podziemna Modlin-Lotnisko. Pasażerowie będą mogli w 30 minut dojechać z centrum Warszawy bezpośrednio do portu lotniczego. Stacja nie będzie też ograniczała rozwoju lotniska.
          tvnwarszawa.pl


          Crosswin
          d

          Komentarz


          • #6
            Odetchnę jak zobaczę prace na lotnisku.
            Nie jestem artystą... robię zdjęcia.
            Album Spotter.pl
            www.gryniek.pl
            www.jetphotos.net

            Komentarz


            • #7
              Jak się wszystko ładnie ułoży, to będzie to całkiem przyjemna alternatywa dla nas, spotterów. W ramach oderwania się od Okęcia oczywiście.


              http://www.voltariel.spotter.com.pl

              Komentarz


              • #8
                Maciek Ja mam nadzieje że to nie tyle będzie alternatywa tylko wielka brama do Europy. Mam nadzieje że w MOdlinie Ryanair otworzy bazę i przynajmniej raz w miesiącu korzystając z ich cen będzie można polecieć na spotting w jakieś fajne miejsce. A jak nie na spotting to na jakiś fajny weekend.
                Moje Jetphotos
                Mój blog

                Komentarz


                • #9
                  Jak będą prowadzić taką politykę jak Okęcie, to już widzę tę "wielką bramę do europy"...

                  ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ
                  ---> www.ernestdlutek.digartfolio.pl
                  Canon 550D | 24 | 50 | 200 | 70-300vr

                  Komentarz


                  • #10
                    Postęp prac robi tu wrażenie. W porównaniu z wiosną, gdy z ziemi wystawały dopiero fundamenty i pierwsze słupy, krajobraz na placu budowy zmienił się diametralnie. Widać już zaokrągloną bryłę terminalu autorstwa Stefana Kuryłowicza, tragicznie zmarłego w czerwcowym wypadku awionetki. Będzie to stalowo-szklana konstrukcja, która ma się opierać na 18 wielkich dźwigarach. 12 z nich już stoi, a w ciągu tygodnia zamontowane będą pozostałe. Na jednej z bocznych ścian widzieliśmy już szklaną elewację.

                    - W ciągu półtora miesiąca terminal zyska dach i wszystkie ściany zewnętrzne. W czasie zimy będzie można wykańczać budowlę i montować wszelkie instalacje. Terminal zostanie ukończony zgodnie z planem w kwietniu przyszłego roku - zapowiedział Jarosław Popiołek, prezes Mostostalu Warszawa, głównego wykonawcy dworca lotniczego oraz parkingów i dróg przy lotnisku. Terminal w Modlinie będzie mieć dwa poziomy. Znajdą się w nim 21 stanowiska do odprawy i cztery tzw. bramki do samolotów.
                    Równolegle trwają inne prace. Najbardziej kosztowna (107 mln zł) jest przebudowa pasa startowego, z którego dawniej korzystały samoloty wojskowe. Firma Erbud ułożyła już większość nowej nawierzchni, w tym całą środkową część z asfaltu i jeden z dwóch betonowych krańców, gdzie samoloty będą "siadać" kołami na pasie. Przeważająca część prac na drodze startowej i na drogach kołowania też ma się skończyć przed zimą. Wiosną zaczną się odbiory. Szef spółki lotniskowej w Modlinie Piotr Okienczyc liczy, że wszelkie pozwolenia i certyfikaty uda się uzyskać na tyle sprawnie, że już w czerwcu będą mogły tam lądować pierwsze samoloty. W czasie Euro 2012 lotnisko ma odgrywać jednak tylko niewielką rolę, obsługując jedynie małe prywatne maszyny, które nie pomieszczą się na Okęciu.

                    W sprawie regularnych lotów trwają rozmowy z kilkunastoma przewoźnikami, głównie tanimi liniami i firmami czarterowymi. Decydujące negocjacje odbędą się już za kilka dni w Berlinie w czasie corocznej konferencji Routes, gdzie przedstawiciele portów spotykają się z przewoźnikami. Władze Modlina chcą kusić linie lotnicze atrakcyjnym cennikiem opłat i liczą na konkretne deklaracje. Nie wiadomo jednak, czy są szanse na regularne rejsy już od przyszłorocznych wakacji. Być może wystartują wtedy pojedyncze czartery. Jeśli nawet niedługo znajdą się przewoźnicy chętni do latania z Modlina, to najprawdopodobniej z ogłoszeniem konkretnych terminów uruchomienia rejsów będą czekać do zakończenia przebudowy lotniska i zdobycia pozwoleń na jego użytkowanie.

                    Do Modlina będzie można dojechać samochodem trasą gdańską albo ul. Modlińską z Pragi i drogą przez Jabłonnę. Pod lotniskiem ma działać płatny parking (ceny są jeszcze nieznane). Docelowo pod sam terminal powinny też dojeżdżać pociągi Kolei Mazowieckich, choć opóźniają się przygotowania do budowy podziemnej stacji. Wicemarszałek Mazowsza Marcin Kierwiński liczy na to, że będzie gotowa w 2013 r., ale samorząd województwa dopiero stara się o decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Początkowo pasażerowie dotrą więc pociągiem do istniejącej stacji Modlin, skąd do lotniska zabiorą ich wahadłowe autobusy. Na podróż z tą przesiadką ma obowiązywać jeden bilet.
                    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1...ie_linie_.html

                    Komentarz


                    • #11
                      Widzę ze temat umarł a szkoda bo sporo się teraz tam dzieje.

                      Komentarz


                      • #12
                        Zamieszczone przez maro750 Zobacz posta
                        Widzę ze temat umarł a szkoda bo sporo się teraz tam dzieje.
                        No to co tam się dzieje? Czy wszedł już prokurator Struzikowi na głowę czy szukają innego winnego?
                        Nie jestem artystą... robię zdjęcia.
                        Album Spotter.pl
                        www.gryniek.pl
                        www.jetphotos.net

                        Komentarz


                        • #13
                          Zaorać ten Modlin i zapraszamy na łódzki Lublinek.
                          Miłośnik awiacji zafascynowany fotografią

                          Komentarz


                          • #14
                            Zaorać i Łódzki Lublinek Zaorać wszystko i zostawić Okęcie/centralne lotnisko, Kraków/Katowice i Poznań. Budować koleje a nie lotniska które za kilka lat nie będą się potrafiły utrzymać.

                            Komentarz


                            • #15
                              Zamieszczone przez bpon2 Zobacz posta
                              Zaorać i Łódzki Lublinek Zaorać wszystko i zostawić Okęcie/centralne lotnisko, Kraków/Katowice i Poznań. Budować koleje a nie lotniska które za kilka lat nie będą się potrafiły utrzymać.
                              Ile razy byłeś na lotnisku w Krakowie? Tam też trudno dojechać od Krakowa, nawet z GPS-em. Jest na nie mniejszym zadupiu, jak Modlin... Poza tym ilekroć tam byłam był taki syf (zarówno na hali przylotów, jak i odlotów, także w toaletach), że mi się odechciało latania do/z Krakowa.
                              Ostatnio edytowany przez olenka; [ARG:4 UNDEFINED].
                              Pozdrawiam
                              Jolka

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X